RESVERATROL DALAM VIVIX MEMBANTU PESAKIT TALASEMIA



Talasemia adalah gangguan darah yang diwarisi melalui keluarga di mana badan membuat bentuk hemoglobin (protein dalam sel darah merah yang membawa oksigen) yang tidak normal. Gangguan dalam kemusnahan berlebihan sel -sel darah merah ini boleh membawa kepada anemia. Anemia adalah gangguan di mana badan anda tidak mempunyai sel -sel darah merah yang sihat dan normal.

Penyakit ini diwarisi , yang bermaksud bahawa sekurang-kurangnya salah seorang dari ibu atau bapa anda perlu menjadi pembawa penyakit ini. Ia adalah disebabkan oleh sama ada mutasi genetik, atau penghapusan gen utama tertentu.

Ada 2 jenis bentuk utama talasemia, iaitu talasemia alfa dan talasemia beta. Dalam talasemia alfa, sekurang-kurangnya salah satu gen alfa globin mempunyai mutasi atau keabnormalan . Dalam talasemia beta, beta globin gen adalah gen yang terlibat.



FAKTOR-FAKTOR RISIKO UNTUK TALASEMIA

Talasemia berlaku apabila terdapat kelainan atau mutasi dalam salah satu gen yang terlibat dalam pengeluaran hemoglobin. Kecacatan genetik ini diwarisi daripada ibu bapa anda.

Jika hanya salah satu daripada ibu bapa adalah pembawa talasemia, anda boleh mendapat satu bentuk penyakit yang dipanggil "talasemia minor". Jika ini berlaku, anda mungkin tidak mempunyai gejala yang menunjukkan talasemia, tetapi anda akan menjadi pembawa penyakit ini. Sesetengah orang yang mempunyai talasemia minor menunjukkan gejala ringan.

Jika kedua-dua ibu bapa anda adalah pembawa talasemia, anda mempunyai peluang 25 peratus daripada mewarisi bentuk yang lebih serius penyakit.


Talasemia biasa dijumpai dikalangan orang dari Asia Tenggara dan Asia Tengah, Mediterranean, Timur Tengah, India, dan Afrika Utara.   

TANDA-TANDA TALASEMIA

1) Talasemia minor

Pembawa talasemia minor selalunya tidak menunjukkan apa2 simptom pembawakan. Jika ada, pembawa talasemia minor hanya akan menunjukkan tanda anemia minor.

2) Talasemia beta

Talasemia beta terbahagi kepada dua; iaitu talasemia major (juga dikenali sebagai anemia Cooley) dan talasemia intermedia.
 
Tanda-tanda talasemia major selalunya ditunjukkan sebelum ulangtahun ke-2 kelahiran seseorang kanak-kanak. Tanda-tanda talasemia major:
  • Anemia yang teruk (boleh membawa maut)
  • Pucat
  • Jangkitan berulang
  • Hilang selera makan
  • Pembesaran organ
  • Jaundice
Selalunya pesakit talasemia major memerlukan pertukaran darah yang kerap.
 
Talasemia intermedia adalah bentuk talasemia yang kurang teruk berbanding beta talasemia. Walaupun individu dengan keadaan ini masih mempunyai anemia, namun mereka tidak memerlukan pemindahan darah.

3) Talasemia alfa

Talasemia alfa terbahagi kepada 2 kategori iaitu penyakit hemoglobin H dan hydrops fetalis.

Penyakit Hemoglobin H boleh menyebabkan masalah kepada tulang. Pipi, dahi, dan rahang semua boleh tumbuh terlalu cepat. Selain daripada masalah tulang dan anemia yang berkaitan dengan talasemia, penyakit H hemoglobin boleh menyebabkan gejala-gejala lain iaitu:
  • Penyakit kuning (jaundice)
  • Limpa membesar
  • Kekurangan zat makanan
Hydrops fetalis adalah satu bentuk talasemia yang paling teruk. Ia berlaku sebelum kelahiran, dan kebanyakan individu dengan keadaan ini akan mati semasa lahir atau mati tidak lama selepas dilahirkan.

RAWATAN BAGI PESAKIT TALASEMIA

Rawatan untuk talasemia bergantung kepada jenis dan berapa teruk penyakit talasemia yang dihidapi. Doktor akan memberikan anda satu rawatan yang sesuai untuk kes tertentu anda.

Secara umum, rawatan yang akan diterima termasuklah:
  • Pemindahan darah
  • Pemindahan tulang sumsum
  • Ubat-ubatan dan makanan tambahan
  • Pembedahan untuk membuang limpa dan/atau pundi hempedu
Anda mungkin akan diminta untuk tidak mengambil vitamin atau makanan tambahan yang mengandungi zat besi. Ini terutamanya berlaku jika anda memerlukan pemindahan darah. Orang yang menerima pemindahan darah menerima besi tambahan yang badan tidak boleh dengan mudah menghilangkan dan besi boleh berkumpul di dalam tisu, yang boleh membawa maut.

VIVIX MEMBANTU DALAM RAWATAN PESAKIT TALASEMIA

Resveratrol yang terkandung dalam Vivix sangat kaya dengan antioksidan yang boleh membantu pesakit talasemia.

Selain tu asid elagik dalam polyphenol boleh mengurangkan kesan stress oksidatif yang selalunya dialami oleh pesakit talasemia beta.