KEPENTINGAN PROTEIN BAGI IBU MENGANDUNG



Seperti yang kita sedia maklum, apabila wanita mengandung kuantiti pengambilan makanan perlu sentiasa diambil berat. Pengambilan makanan yang disyorkan untuk wanita mengandung perlu seimbang.

Sekiranya kekurangan zat, boleh membahayakan janin dan ibu juga. Zat atau nutrien yang sangat penting untuk ibu mengandung adalah protein, asid folik, kalsium, zat besi, asid lemak Omega-3 DHA, omega-6, vitamin C dan lain-lain lagi. Kesemuanya nutrien ini harus diambil secara rata. Dan kesemua zat yang diperlukan semestinya mempunyai fungsi/kepentingannya tersendiri.

MANFAAT PROTEIN KEPADA IBU MENGANDUNG

1. Sumber Kalori

Biasa yang kita tahu sumber kalori paling banyak yang perlu diambil ialah karbohidrat. Akan tetapi, protein juga turut diperlukan untuk memberi sumber kalori lebih untuk ibu mengandung kelihatan cergas seperti tidak mengandung.

2. Pembentuk jaringan

Pada awalnya kejadian asal manusia ialah dari segumpal darah. Lalu mengembang menjadi daging, dilengkapkan dengan tulang, otot, kulit dan sebagainya sebelum ianya menjadi sempurna. Dalam proses pengembangan itulah yang terjadi pembentukan jaringan dari jaringan otak, kolagen, kulit, otot dan lain-lain. Proses tersebut sangat memerlukan protein sebagai sumber utama.

3. Pembentukan darah

Ada juga sel darah merah dan sel darah putih memerlukan protein sebagai pembentuk darah. Dan jika ibu mengandung mengalami anemia, ada kemungkinan ibu kekurangan protein.

4. Pembentukan air ketuban

Protein juga diperlukan untuk pertumbuhan plasenta, air ketuban, tisu uterus, plasma protein serta memberikan tenaga semasa ibu bersalin dan penghasilan susu ibu selepas melahirkan. Kekurangan air ketuban boleh menyebabkan bayi meninggal di dalam perut.

5. Menguatkan tulang

Protein yang cukup boleh membantu menguatkan tulang bayi. Sumber utama untuk tulang yang kuat kalisum dan zat besi. Protein digunakan untuk menyerap zat besi dan kalsium dengan lebih cepat.

SUMBER PROTEIN

Ada banyak sumber protein yang kita boleh ambil dari makanan harian. Contohnya telur, ayam, daging, susu, kekacang, brokoli dan tempe. Namun, tidak elok jika sumber haiwan diambil dengan kuantiti yang berlebihan kerana tinggi kandungan lemak. Sumber tumbuhan yang banyak kandungan protein ialah kacang soya. Harus diingatkan, cara memasak makanan juga perlu dititikberatkan kerana boleh mengurangkan zat yang tersedia ada dalam makanan. Ini kerana protein mudah rosak jika dimasak atau diproses dengan suhu yang tinggi.

Risiko Kekurangan Protein Untuk Ibu Mengandung
  • Pembentukan sel otot janin sangat memerlukan protein. Sekiranya kekurangan, boleh menyebabkan bayi lahir dengan LWB (Low Weight Babies) selain mengakibatkan kegagalan pembentukan otak yang optimum kerana protein juga berfungsi meningkatkan kecerdasan otak anak kelak.
  • Janin yang kekurangan protein akan mengambilnya dari sumber protein ibu. Sekiranya kekurangan, ibu boleh mengalami anemia seterusnya mengakibatkan letih, HB rendah dan kurus
  • Bagi ibu yang tidak mengambil protein langsung, boleh mengakibatkan keguguran.

Sekiranya, ibu mengandung tidak sempat menyediakan makanan berprotein, boleh cuba ESP Shaklee.

KENAPA ESP SHAKLEE YANG TERBAIK ?

  • Energizing Soy Protein ( ESP ) membekalkan 14 gram non-GMO Protein Soya yang berkualiti tinggi.
  • Mengandungi 9 asid amino perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia
  • Diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral seperti vitamin B6, riboflavin, thiamin, calsium.
  • Setiap 850gram ESP dihasilkan dari 30 kilogram kacang soya non GMO ( non-Genetically Modified Organism), hasilnya sangat halus dan berzat.
  • Kandungan indeks glisemik yang rendah iaitu 39, menjadikan ESP sesuai untuk ibu mengandung yang terkena GDM.
  • Dihasilkan di bawah kawalan IPP (Identity Preservation Program) iaitu penghasilan kacang soya ini dipantau ketat pada setiap peringkat sehinggalah sampai kepada pengguna.
  • Diproses dengan air ( bukan alkohol atau bahan kimia lain ) bagi mengekalkan isoflavones yang terdapat dalam kacang soya tersebut.
  • Halal, rendah lemak, tiada kolestrol, bebas kafein dan tidak menggemukkan.


Manfaat lain ESP untuk ibu mengandung :
  • Membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu dengan lancar
  • Memberi tenaga berpanjangan kepada ibu
  • Memastikan kesihatan ibu berada di tahap optimum
  • Membantu perkembangan fetus - janin
  • Membantu menjadikan kulit bayi halus dan cantik
  • Membantu mengatasi loya atau angin
  • Membantu memulihkan luka ibu sekiranya bersalin secara c-zer