KEPENTINGAN MEMBERI SUPLEMEN KEPADA KANAK-KANAK


Antara sebab-sebab kenapa ibu bapa perlu memberi suplemen pada anak-anak pada masa kini kerana kita sedia tahu tahap imunisasi badan anak-anak mudah menurun dan senang dijangkiti penyakit. Cara terbaik untuk mengekalkan tahap imunisasi anak adalah dengan memberi makanan berkhasiat, seimbang dan mengamalkan gaya hidup yang sihat kepada anak-anak. Walaubagaimanpun, gaya hidup pada masa kini menyebabakan anak-anak tidak mendapat sepenuhnya khasiat daripada makanan menyebabkan tahap imunisasi semakin hari semakin menurun sedikit demi sedikit.

1. Anak memilih makanan

Untuk memastikan tahap imunisasi badan anak pada tahap yang optimum, pemakanan adalah sangat penting. Ibu bapa wajib memberi makanan yang seimbang seperti nasi, ayam, sayur-sayuran dan buah-buahan. Tetapi adakah semua kanak-kanak suka dengan makanan-makanan tersebut. Paling ketara yang kita boleh nampak ialah kanak-kanak tidak suka mengamalkan sayur-sayuran sebagai diet seharian mereka. Anak-Anak kita sangat bijak. Mereka sudah pandai memilih apa yang mereka suka. Walaupun kita cuba menyorokkan rupa sebenar sayur mereka tetapi mereka tetap boleh mengesan. Di sinilah perlunya ibu bapa memberi suplemen kepada anak-anak supaya anak mendapat khasiat sama seperti sayur-sayuran tersebut.


2. Makanan segera digantikan dengan makanan berkhasiat

Kebanyakan ibu bapa pada masa kini adalah yang bekerja. Ibu Bapa keluar kerja sebelum matahhari terbit lagi dan pulang apabila matahari terbenam. Ibu Bapa tidak sempat untuk menyediakan atau memasak makanan dari rumah, kerana tidak cukup masa dan kepenatan bekerja. Maka, jalan terpantas untuk memastikan anak kenyang adalah dengan memberi makanan segera yang dibeli di luar yang tidak diketahui samada makanan tersebut mempunyai khasiat sepenuhnya atau tidak.

3. Air digantikan dengan cordial yang tinggi gula serta berasid

Diet bersama air kosong adalah diet yang sangat sihat di mana airnya tidak mempunyai gula dan kalori. Pengambilan air bergula boleh menyebabkan anak terlebih aktif dan obesiti menyebabkan mereka badan mereka bertambah lemah. Tetapi anak-anak sangat suka dengan minuman-minuman manis seperti ini. Ada pula ibu bapa yang mengambil jalan mudah membeli air-air jus buah diluar. Bagi mereka air ini berkhasiat untuk anak-anak, padahal mereka tidak sedar air-air ini mengandungi gula yang tinggi, bahan pengawet dan pewarna yang boleh memberi kesan pada badan anak-anak.


4. Perubahan gaya hidup

Zaman dahulu kita sebagai ibu bapa tidak takut mendedahkan anak-anak dengan aktiviti-aktiviti outdoor seperti main guli, gala panjang, getah, badminton, bola sepak dan macam-macam lagi. Aktiviti-aktiviti seperti ini membantu anak-anak lebih aktif dan lebih banyak mengeluarkan peluh. Berbeza dengan anak-anak zaman sekarang, ibu bapa lebih cenderung mengawal mereka di dalam rumah kerana ditakuti membahayakan keselamtan anak jika dibiarkan mereka. Ditambah pula dengan teknologi yang semakin pesat, anak-anak lebih suka duduk bermain ipad, galaxy tab dan sebagainya untuk mengisi masa lapang. Kesannya, mata mudah rosak, obesiti, otak tidak cerdas dan banyak lagi.

5. Persekitaran yang tercemar

Persikataran sekarang semakin hari semakin tercemar. Contoh paling dekat yang kita boleh lihat ialah jerebu. Boleh di katakan setahun hampir beberapa kali negara kita dilanda jerebu yang berada ditahap bahaya yang bukan sahaja boleh menjejaskan kesihatan kita malahan anak-anak kita lebih teruk lagi kerana tahap imunisasi mereka tidak sekuat kita yang dewasa ni. Tahap imunisasi mereka semakin hari semakin menurun dan akhirnya, mereka senang mendapat batuk, selsema dan demam. Ini boleh mengganggu pembesaran dan perkembangan mereka. Bagi anak-anak yang bersekolah, pembelajaran mereka terbantut akibat selalu sakit.


SUPLEMEN HEBAT & SELAMAT UNTUK ANAK ANDA


1. Meal Shakes

Meal Shakes mengandungi 19 vitamin dan mineral penting untuk kesihatan tubuh badan anak anda dan sesuai untuk anak anda yang sedang membesar. Meal Shakes juga mempunyai 9 asid amino perlu dan merupakan sumber terbaik untuk fiber dan protein untuk pertumbuhan yang sihat dan membaiki tisu-tisu. Ia kaya dengan Kalsium dan mempunyai glisemik Index yang rendah yang membantu anak anda mendapat berat yang ideal dan memberi tenaga yang optimum.

2. Lecithin


Lecithin membantu menajamkan minda dan meningkatkan daya ingatan. Sangat sesuai untuk anak anda yang sudah mula bersekolah. Apa yang mereka belajar dapat disimpan dan senang ingat semasa peperiksaan. Seterusnya, membentuk anak anda menjadi pelajar cemerlang. Lecithin juga berfungsi memecahkan lemak berlebihan bagi mengelak obesiti dan penyakit kardivoskular.



3. Omega Guard


Omega Guard untuk kesihatan minda dan mata. Penggunaan ipad atau galaxy tab yang kerap boleh merosakkan mata. Maka, anda perlu memberi anak anda Omega Guard supaya tidak mengalami masalah mata seperti silau dan rabun. Ia juga berfungsi menapis logam berat dan pencemaran lain yang berbahya kepada badan anak.



Suplemen bukan sahaja untuk kesihatan anak malah ia menentukan masa depan anak anda. Badan yang sihat, menjamin kehidupan yang lebih baik. Naluri kita sebagai ibu bapa, tak sampai hati melihat anak sakit kan. Malah sebagai ibu bapa anda pasti seronok melihat anak membesar dengan aktif dan sihat di depan mata.