KEPENTINGAN VITAMIN B KEPADA BADAN KITA


Pemakanan yang baik berhubung secara terus dengan kesihatan yang baik. Pasti ia membantu dalam pencegahan dan rawatan kepada pelbagai masalah kesihatan. Mengambil sejumlah Vitamin yang dicadangkan setip hari adalah satu perkara yang amat penting didalam kehidupan kita khususnya Vitamin B yang diperlukan oleh badan untuk penjagaan badan dan pencegahan pelbagai penyakit. Vitamin B terdapat banyak di dalam sayur-sayurang hijau, susu, daging, dan bijirin. Kajian telah menunjukkan bahawa Vitamin B membantu menggalakkan metabolism yang sihat dan juga dikaitkan membantu mengurangkan risiko strok.

Vitamin B mampu mengurangkan risiko strok

Selain memainkan peranan dalam proses metabolisma dan mengekalkan kesihatan kulit dan rambut, Vitamin B juga dikaitkan dalam membantu mengurangkan serangan strok, iaitu keadaan dimana berlaku darah beku yang menghalang pengaliran darah ke otak atau saluran darah yang pecah didalam otak. Kajian semula untuk ujian klinikal rawak yang dilakukan selama 6 bulan atau lebih kepada 50,00 peserta telah mendedahkan bahawa pengambilan Vitamin B dalam makanan tambahan mampu menurunkan risiko strok sebanyak 7%.

Vitamin B1 adalah Penting Untuk Mencegah Beriberi

Pengambilan harian yang disyorkan untuk Vitamin B1 atau dikenali sebagai Thiamine adalah seperti dibawah:
  • 1 miligram : Wanita berumur 18 tahun keatas
  • 4 miligram untuk wanita hamil
  • 5 miligram untuk ibu yang menyusukan anak
  • 2 miligram : Lelaki yang berumur 14 tahun keatas
Vitamin B1 membantu badan memecahkan sumber karbohidrat kepada gula. Vitamin B1 didapati banyak dalam gandum, yis, kacang dan daging. Jika badan tidak mendapat cukup Vitamin B1, ia boleh menyebabkan penyakit beriberi iaitu penyakit yang memberi kesan kepada jantung, sistem penghadaman dan sistem saraf. Penyakit ini selalu terdapat pada pesakit yang kekurangan zat makanan dan peminum alkohol. Gejala beriberi termasuk kesukaran berjalan, kehilangan deria rasa di tangamdan kaki dan lumpuh pada kaki. Ia juga boleh membawa kepada kegagalan jantung.

Vitamin B2 untuk Tenaga

Pengambilan harian yang disyorkan untuk vitamin B2 atau Riboflavin adalah:
  • 3 miligram : Lelaki
  • 1 miligram : Perempuan
  • 4 miligram : wanita Hamil
  • 6 miligram : Ibu yang menyusukan anak
Vitamin B2 banyak didapati dari sumber semulajadi seperti kacang, sayur-sayuran hijau, daging, dan produk tenusu. Riboflavin membantu badan anda memecahkan dan menggunakan karbohidrat, lemak, dan protein dalam diet anda. Ia juga berfungsi untuk menjaga kesihatan kulit, lapisan usus dan sel-sel darah. Panduan daripada National Institutes of Health menyatakan pengambilan B2 yang mencukupi setiap hari dapat membantu mencegah sakit kepada, migraine dan katarak. Selain itu ia boleh meningkatkan tahap tenaga, meningkatkan sistem imun, dan merawat jerawat, kekejangan otot, dan sindrom carpal tunnel.

Mengikut National Institutes of Health, Vitamin B2 juga berfungsi untuk menjaga kulit anda , lapisan usus dan sel-sel darah yang sihat. Mendapatkan Riboflavin yang mencukupi berkemungkinan mampu mencegah untuk sakit kepala, migrain dan katarak. Riboflavin juga boleh meningkatkan tahap tenaga, meningkatkan sistem imun, merawat jerawat , kekejangan otot, dan Carpal tunnel syndrome atau tekanan kepada saraf Median (‘Median Nerve’) di pergelangan tangan seseorang.

Manfaat Vitamin B3 atau Niacin

Kita memerlukan Vitamin B3 atau dikenali sebagai asid nikotinik atau niasin untuk memecahkan makanan yang kita makan menjadi tenaga yang akan digunakan oleh badan. Pengambilan harian yang disyorkan untuk vitamin B3 atau Niacin adalah:
  • 14 miligram Sehari : Perempuna berumur 14 dan keatas
  • 16 miligram Sehari : Lelaki berumur 14 tahun dan keatas
Vitamin B3 ini banyak ditemui didalam makanan seperti kekacang, kacang, roti, susu, ikan dan daging
Apa yang akan berlaku jika Vitamin B3 tidak cukup diserap oleh badan? Ia boleh menyebabkan gangguan yang dikenali sebagai Pellagra iaitu kesukaran fizikal dan mental, cirit-birit, radang membran mukus dan demensia iaitu pengurangan fungsi otak. Orang yang ketagihan arak juga akan diserang masalah Pellagra. Manfaat lain bagi Vitamin B3 adalah membantu mengawal tahap kolesterol dalam darah.

Vitamin B5 (Pantothenic Acid) untuk Pertumbuhan badan

Vitamin B5 atau dikenali sebagai Asid Pantothenic amat diperlukan oleh badan untuk pertumbuhan. Mengikut Lembaga Makanan dan Pemakanan Institut Perubatan, mereka yang berumur 14 tahun dan keatas, lelaki dan perempuan memerlukan Vitamin B5 sebanyak 5 miligram.

Di antara makanan yang kaya dengan Vitamin B5 adalah dalam sayuran keluarga kubis, seperti brokoli dan kale, dan juga dalam alpukat. Di samping itu bijirin gandum, kentang, susu dan daging organ adalah sumber yang baik.

Vitamin B5 ini amat diperlukan bagi tindakbalas biokimia didalam sel-sel kita termasuk memecahkan karbohidrat dan lipid untuk tenaga. Selain itu, ia juga diperlukan dalam penghasilan hormon dan pertumbuhan. Vitamin B ini adalah jenis larut air, maka anda perlu mengambilnya setiap hari.

Vitamin B6 penting untuk kesihatan darah

Jumlah yang disyorkan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan, U.S.A bagi pengambilan Vitamin B6 atau dikenali sebagai Pyridoxine:
  • 1.3 Miligram (mg) - Dewasa Lelaki dan Perempuan 
  • 2 Miligram (mg) - Ibu Hamil dan Menyusukan Anak
Vitamin B6 ini banyak terdapat didalam kentang dan buah-buahan (kecuali limau ), dan juga dalam ayam, ikan , dan organ dalaman daging

Mendapat cukup vitamin B6 adalah penting kerana ia terlibat dalam lebih daripada 100 tindak balas enzim dalam sel-sel badan. Ini termasuk membantu badan untuk proses metabolism asid amino daripada makanan dan membina sel-sel darah merah yang baru. Selain itu, manfaat B6 yang didedahkan didalam kajian penyelidikan adalah mampu mengurangkan risiko penyakit jantung. Jika badan kita kurang mendapatkan Vitamin B6 ini, ia akan menyebabkan anemia, ruam, kemurungan dan kekeliruan

Vitamin B9, Asid Folik untuk Kesihatan Bayi

Vitamin B9 , juga dikenali sebagai asid folik atau folat, adalah nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan badan. Institut Kebangsaan Kesihatan menyarankan pengambilan:
  • 400 Mikrogram (mcg) – Dewasa Lelaki dan Perempuan
  • 500 Mikrogram (mcg) – Ibu yang menyusukan anak
  • 600 Mikrogram (mcg) – Ibu Hamil
Antara sumber yang kaya dengan B9 adalah sayur-sayuran hijau gelap berdaun, asparagus, tauge, oren, kacang, kacang, kacang dan bijirin penuh.
Ibu yang hamil kemungkinan amat sukar mendapatkan sumber folat yang mencukupi. Tetapi ia merupakan Vitamin yang amat penting bagi menggalakkan pertumbuhan bayi. Kekurangan Vitamin ini boleh mengakibatkan kecacatan pada tiub nueral ( otak dan tulang belakang ) bayi.

Mengelakkan Anemia dengan Vitamin B12

Kita memerlukan Vitamin B12 atau dikenali sebagai Cyanocobalamin:
  • 4 mikrogram (mcg) : Dewasa Lelaki dan Perempuan
  • 6 mikrogram (mcg) : Remaja, Wanita Hamil dan Menyusu
Vitamin B12 tidak wujud dalam tumbuhan, maka vegetarian mungkin tidak mendapat Vitamin B12 didalam diet mereka. Mereka perlu mengambil suplemen Vitamin B. Diantara sumber semulajadi yang kaya dengan Vitamin B12 adalah produk tenusu, ikan, daging , dan – khususnya – hati lembu dan kerang. Vitamin B12 ini juga boleh diperolehi didalam bijiran dan yis makanan

Vitamin B12 adalah penting untuk membina sel-sel darah dan mengekalkan sel-sel saraf yang sihat di dalam badan. Gejala kekurangan B12 termasuk kelemahan, keletihan, sembelit, kehilangan berat badan dan hilang selera makan. Kekurangan juga merosakkan sistem saraf dan boleh menyebabkan kemurungan, kekeliruan, dan demensia.

Jesteru bagi memastikan anda mendapatkan Vitamin B yang mencukupi, pengambilan makanan yang kaya dengan Vitamin perlu dilakukan setiap hari. B-Complex Shaklee ini mengandungi kesemua Vitamin B yang ditulis diatas. Ia murah, mudah dan jimat.
B-Complex Shaklee