KEPENTINGAN ASID AMINO


Asid amino merupakan salah satu nutrien yang terkandung di dalam ESP. Mari kita lihat secara lebih mendalam berkenaan asid amino.



Apakah asid amino?

Asid amino adalah molekul yang mengandungi kumpulan amino, asid karbosilik dan rantaian sampingan yang berbeza mengikut setiap jenis asid amino. Elemen penting dalam asid amino adalah karbon, hidrogen, oksigen dan nitrogen.

Dalam bahasa mudah, protein adalah nama besar yang mana merupakan salah satu makronutrien. Protein terdiri daripada rangkaian-rangkaian asid amino. Proten whey juga terdiri daripada rangkaian asid amino. Whey membawa maksud protein itu daripada sumber whey. Pendek kata, asid amino adalah protein, protein adalah asid amino. Asid amino bertindak sebagai blok binaan protein.

Ada banyak jenis asid amino. 20 telah dimasukkan dalam nutrisi standard manusia. Ada sesetengah rujukan mengatakan 22 dengan mencampurkan selenocysteine dan pyrrolysine disebabkan mekanisme sintetiknya yang unik. Mereka bersama membentuk rantai polimer pendek yang dipanggil peptida atau lebih panjang dipanggil polipeptida.

Asid amino perlu (essential) membawa maksud badan tidak dapat sintesiskannya daripada sumber lain dan memerlukannya daripada sumber luar, manakala tidk perlu (non essential) bermaksud ia boleh disintesiskan daripada sumber lain. Cysteine, taurine, tyrosine dan arginine adalah semiessential pada kanak-kanak disebabkan laluan untuk sintesis asid amino ini tidak terbentuk sepenuhnya lagi.

Jika dilihat pada produk makanan tambahan, ada pelbagai jenis. BCAA (Branched-chain-amino acid) adalah 3 jenis asid amino iaitu valine, leusine dan isoleucine. Ketiga-tiga ini sangat penting pada otot dan merupakan elemen kedua perlu selepas latihan. Pertama, glukosa. Ideologi produk makanan tambahan ini adalah, struktur molekul yang berbeza dalam asid amino menyebabkan penyerapan BCAA menjadi perlahan. Jadi produk BCAA membantu mengasingkannya.

Manakala produk berlabel “amino” adalah campuran pelbagai jenis asid amino dan dilebihkan asid amino yang berfungsi untuk pemulihan seperti glutamine. Manakala arginine digunakan sebagai pencetus dalam produk nitric oxide. Produk-produk lain seperti protein whey, terdapat pelbagai campuran asid amino.

Dalam produk Shaklee, ada 2 produk yang dikategorikan sebagai protein dan mengandungi asid amino iaitu ESP dan Mealshake.

Di dalam ESP, terdapat 22 jenis asid amino dan ia juga merupakan produk tunggal dalam pasaran yang mengandungi 9 asid amino penting. 9 asid amino yang penting ini tidak boleh dihasilkan oleh tubuh manusia sendiri, dan ianya sangat sesuai diambil oleh semua golongan tua dan muda.

Apakah manfaat Asid amino?


1. Awet muda dan kekal muda
Asid amino yang ada dalam ESP membantu membina otot, rambut, darah, kuku, kulit, organ, kelenjar, 50 ribu jenis protein, 20 ribu jenis enzim dan pelbagai lagi. Jadi ESP adalah kunci kepada kulit dan otot yang muda, juga mengekalkan tenaga sepanjang hari.

2. Hormon semulajadi
Isoflavones yang kaya dalam soya memberikan fungsi yang sama dengan hormon wanita. Membantu menurunkan kolestrol, mengelak osteoporosis dan risiko sakit jantung.

3. Meningkatkan fungsi prostat lelaki
Elemen genistein dalam soya telah terbukti dapat menghalang pertumbuhan dan mencegah sel kanser dari merebak. Ia betindak menghapuskan segala radikal bebas dalam sel badan yang akan bermutasi DNA. Selain daripada itu, ia juga bertindak menjaga ovari dan rahim, prostat dan kitaran haid.

4. Kulit tegang dan berseri
ESP membantu merangsang pertumbuhan kulit dan otot baru, memudar dan menghilangkan kedutan, bertindak sebagai anti penuaan, memberikan kesan kulit berseri dan otot menjadi lembut, sekaligus proses pemulihan luka menjadi lebih cepat dan parut luka turut hilang.

5. Pembekal Tenaga Segera
Memberi tenaga segera kepada tubuh badan dan sistem imun juga akan bertambah baik. Jadi masalah keletihan, isomnia, migrain, stress dan kemurungan dapat diatasi.

6. Meningkatkan memori
Ingatan menjadi lebih kuat menjadi semakin cergas, keupayaan seksual diperbaiki dan lain-lain lagi

7. Memulihkan pigmentasi
Rambut putih atau uban lambat keluar, mengurangkan masalah rambut gugur dan keadaan rambut, menghalang pigmentasi dan jeragat.