Selamat Datang Ke Al-Jannah Legacy

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Al-Jannah Legacy

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Al-Jannah Legacy

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Al-Jannah Legacy

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Al-Jannah Legacy

First Class For Health And Beauty Consultant

Showing posts with label ZINC COMPLEX. Show all posts
Showing posts with label ZINC COMPLEX. Show all posts

GEJALA TAHAP TESTOREN LELAKI RENDAH-MANOPAUS/ANDRAPOUSE/MENAPOUS MALE

Apa MANopaus/Andrapouse/Male Menopause? 

Ketiga-tiga istilah adalah sama. Oleh kerana lelaki tidak melalui tempoh yang jelas disebut sebagai menopaus, sesetengah doktor merujuk kepada masalah ini sebagai androgen (testosteron) penurunan penuaan lelaki, atau sesetengah orang panggil testosteron yang rendah. Lelaki mengalami penurunan dalam pengeluaran testosteron hormon lelaki dengan penuaan. Sesetengah lelaki mengalami gejala-gejala keletihan, lemah, kemurungan dan masalah seksual.


Tidak seperti menopause pada wanita, apabila pengeluaran hormon berhenti sepenuhnya, penurunan testosteron pada lelaki adalah proses yang lebih perlahan. Testis, tidak seperti ovari, tidak kehabisan bahan yang diperlukan untuk membuat testosteron. Walau bagaimanapun, akibat daripada penyakit, perubahan-perubahan ketara dalam fungsi testis boleh berlaku seawal 45 hingga 50 tahun, dan lebih dramatik selepas umur 70.

Apakah Penyebab ManOPause?

  • Umur
  • Ubat-ubatan
  • Pemakanan yang tidak sihat
  • pengambilan alkohol yang berlebihan
  • kekurangan tidur
  • kekurangan seks
  • Tekanan atau pembedahan
  • Penyakit Yang Teruk
  • Kecederaan Testis
  • Kegagalan Buah Zakar
Tahap testosteron yang rendah dan pengeluaran sperma. Paras testosteron bagi lelaki biasanya perlu berada di atas 300. Tanda-tanda testosteron rendah adalah keletihan, masalah ingatan, kemurungan, perasaan tidak menentu.



Apakah tanda-tanda menopaus lelaki?

  • Kurang tenaga atau keinginan untuk aktiviti fizikal
  • Kurang kepantasan mental
  • Kurang rapuh (osteoporosis)
  • Kurang jisim otot
  • Kurang ereksi atau ereksi kurang kuat
  • Peningkatan lemak tubuh, terutama di bahagian pertengahan
  • payudara bengkak
  • Berpeluh malam dan masalah tidur
  • Mudah marah
  • Kemurungan atau semangat yang hilang
  • Kehilangan libido, kehilangan ketiak atau rambut kemaluan
  • Kurang bersosial, kehilangan keyakinan

Bagaimana Menopaus Male Didiagnosis?

Untuk membuat diagnosis menopaus lelaki, doktor akan melakukan pemeriksaan fizikal dan bertanya tentang gejala. Doktor kemudian akan mengambil satu siri ujian darah, termasuk mengukur tahap testosteron.

Apa yang boleh saya lakukan untuk membantu saya dengan gejala saya?
  • Cari rakan atau kumpulan sokongan untuk membincangkan apa yang anda lalui
  • Bersenam secara tetap
  • Makan berkhasiat, rendah lemak, diet tinggi serat
  • Mengurangkan tekanan anda -
  • Dapatkan masa untuk berehat dan banyakkan masa untuk tidur
  • Hadkan alkohol dan kafein
  • Berhenti merokok
  • Minum banyak air
  • Dapatkan tidur yang cukup
  • Berbincanglah dengan doktor anda

Bolehkah Menopaus Lelaki Dirawat?

Jika paras testosteron yang rendah, terapi penggantian testosteron boleh membantu melegakan gejala-gejala seperti kehilangan minat dalam seks (libido menurun), kemurungan, dan keletihan. Tetapi, seperti dengan terapi penggantian hormon pada wanita, terapi penggantian testosteron mempunyai risiko dan kesan sampingan. Menggantikan testosteron mungkin menjadi lebih teruk seperti kanser prostat.

Jika anda atau orang yang dikasihi sedang mempertimbangkan terapi penggantian androgen, berbincang dengan doktor untuk mengetahui lebih lanjut. Doktor anda juga mungkin mencadangkan perubahan gaya hidup tertentu, seperti diet yang baru atau program latihan, atau ubat-ubatan lain, seperti antidepresan, untuk membantu dengan beberapa gejala menopaus lelaki.

Terapi penggantian testosteron semakin meningkat dalam bidang perubatan.Penggantian testosteron boleh diberi dalam pelbagai bentuk yang berbeza seperti suntikan, tampalan, gel, dan implan. Jika anda sedang diuji dan didapati mempunyai paras testosteron kurang daripada 300 langkah seterusnya adalah melakukan analisis air mani. Jika didapati tidak normal, maka seterusnya ialah mendapatkan terapi untuk meningkatkan pengeluaran buah zakar dengan ubat-ubatan seperti letrazole, anastrozole, Clomid dan HCG. Mengambil ubat-ubatan ini biasanya boleh menghasilkan keputusan dalam 4-6 minggu. Jika anda telah berada di terapi testosteron, jangan terkejut jika anda mendapatkan analisis air mani yang tidak normal dan kadang-kadang "tiada sel-sel sperma dilihat" pada analisis air mani. Ia adalah perkara biasa untuk testosteron luaran untuk menindas pengeluaran endogen anda sperma. Ininya boleh diterbalikkan. dengan hanya memberhentikan pengambilan testosteron dan menukar kepada kombinasi ubat-ubatan yang disebutkan di atas dan ini akan menjana semula pengeluaran sperma anda.

Apakah pilihan rawatan untuk menopaus lelaki?

Rawatan untuk menopaus lelaki bergantung kepada penyebab. 
  • Kemurungan atau keresahan - pesakit boleh mendapat manfaat daripada terapi tingkah laku, ubat-ubatan antidepresan, atau kedua-duanya.
  • Obesiti - pesakit akan dinasihatkan untuk mengurangkan berat badan, menjadi lebih aktif secara fizikal dan makan diet yang seimbang dan sihat.
  • Jantung dan penyakit kardiovaskular - penyakit yang perlu dirawat.
  • Diabetes jenis 2 - seperti penyakit jantung, ia akan memerlukan rawatan yang sewajarnya. Pesakit dengan kawalan glukosa baik cenderung mempunyai sedikit masalah dan komplikasi. 
  • Testosteron yang rendah - doktor mungkin mengesyorkan terapi testosteron. Artikel yang disiarkan dalam Buletin Dadah Therapeutics soalan sama ada terapi testosteron berkesan dalam merawat menopaus lelaki. Terapi testosteron juga menimbulkan risiko penyumbatan saluran dan prostat kanser kencing. Ia juga boleh memburukkan penyakit iskemia jantung, epilepsi, dan apnea tidur.
Secara keseluruhan, vitamin manopause adalah mengikut beberapa ahli-ahli klinikal vitamin yang paling disyorkan bagi mereka yang manopause iaitu :
 
Bcomplex
Vitamin ini menggalakkan kesihatan jantung, merangsang sistem saraf dan imun anda, membuat kulit dan rambut anda sihat, dan banyak lagi. Vitamin B adalah sangat penting untuk banyak fungsi dalam badan, perkara yang terbaik adalah untuk mengambil Vitamin B-Kompleks, sebagai tambahan kepada pelbagai vitamin anda.
 
Ostematrix(kalsium dengan vitamin D)
Vitamin D3 ia dapat mengawal tahap kalsium di seluruh badan , ia juga membantu kalsium untuk membina tulang yang kuat, dan meningkatkan sistem imun. Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa tubuh memerlukan 3,000 hingga 5,000 IU sehari.
 
Vitamin C dan campuran tokoferol Vitamin E 
Baik kerana anti-oksida . Dan menggalakkan glutathione dan raja anti-oksida.

Supplement Shaklee yang dicadangkan mengikut penyebab MANopause:

  • GLA Complex- mampu menstabilkan hormon lelaki mahupun wanita
  • B complex dan ostematrix(dengan vitamin D)- amat berkesan bagi mengatasi kemurungan dan keresahan.Menurut pelbagai kajian, b complex, kalsium dan vitamin d amat membantu lelaki yang mengalami sidrom andrapouse/manapouse
  • Lecithin, Omegaguard dan Alfalfa: Mengurangkan berat badan
  • Vivix, alfalfa, ESP- mengawal dan membantu mengatasi diabetis
  • Vitalea, Sustained Vita C dan Zinc - baik untuk meningkatkan sistem imunasi badan

SHAKLEE MEMBANTU MERAWAT PESAKIT TIBI




Apa sebenarnya tibi ni? Pernah dengar batuk kering? Itu pon nama lain bagi tibi. Kita orang melayu mungkin lagi kenal batuk kering daripada tibi. Tapi apabila sebut batuk kering, maka ketakutan kita terhadap sakit itu kurang. Sebab ianya sekadar batuk dan batuk akan hilang sepertimana selesema jugak.

Kebanyakan individu yang dijangkiti tidak akan mendapat penyakit tibi sebab kuman-kuman tibi akan terpendam dan tak aktif dalam badan.

Kuman-kuman tibi jadi aktif apabila SISTEM IMUNISASI GAGAL halang mereka daripada membiak di dalam badan. Setengah orang yang dijangkiti akan dapat penyakit tibi sebaik sahaja dijangkiti iaitu sebelum sistem pertahanan badan sempat melawan kuman-kuman tibi. Tapi sesetengah individu lain pula, akan jatuh sakit beberapa tahun kemudian apabila kuman yang dulunya diam dalam badan terima isyarat daripada sistem daya tahan badan yang lemah dan bertindak balas semula. Di sini peranan kita untuk boost immune kita selalu. Sebab sakit akan serang kita bila sistem imun kita lemah.


Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan umumnya 1/3 daripada penduduk dunia dijangkiti oleh kuman tibi. Maksudnya 1 daripada setiap 3 orang rakyat Malaysia atau ahli keluarga atau rakan sekerja kita sedia mempunyai kuman penyakit ni dalam badan. 


Tibi merupakan sejenis penyakit berjangkit yang boleh membawa maut kalau tidak dirawat. Tibi ni berpunca daripada kuman mycobacterium bacillus yang ditemui oleh Dr Robert Koch pada 24 Mac 1882 di Jerman, berwarna merah, halus dan hanya boleh dilihat melalui mikroskop.

Dianggarkan 90% daripada kuman tibi biasanya menyerang paru-paru atau dikenali sebagai tibi pulmonari. Pun begitu, melalui peredaran darah, kuman ini masih boleh merosakkan bahagian tubuh lain macam buah pinggang, kulit, mata, kelenjar leher, tulang, otak dan lain-lain. 



BAGAIMANA PENYAKIT TIBI MEREBAK?


Bila pesakit pulmoni aktif batuk, bersin atau bercakap, mereka akan mengeluarkan beribu-ribu kuman tibi daripada paru-paru atau kerongkong yang bertebaran di udara dalam bentuk titisan halus. Sesiapa yang menyedut udara yang mengandungi kuman tibi yang terapung-terapung itu akan menghadapi risiko dijangkiti. Mereka yg berhubung rapat seperti ahli keluarga dan rakan sekerja pesakit tibi lazimnya paling berisiko untuk menghidapinya.

GEJALA DAN SIMPTOM PENYAKIT TIBI

  • Batuk berkahak melebihi 2 minggu atau lebih
  • Kahak berdarah
  • Demam berpeluh pada waktu petang atau malam
  • Mengalami sakit dada khususnya bila batuk atau menghela nafas panjang
  • Hilang selera makan
  • Berat badan menyusut
  • Mudah letih dan lemah badan

LANGKAH PENCEGAHAN PENYAKIT TIBI

  • Bayi2 baru lahir mestilah diberikan suntikan imunisasi BCG
  • Dapatkan suntikan dos kedua sekiranya tiada bekas parut dan pada umur 12 tahun
  • BCG diberikan percuma di semua hospital serta klinik kesihatan kerajaan untuk mereka yg berumur 20 tahun ke bawah
  • Sekiranya batuk berterusan lebih daripada 2 minggu, segeralah berjumpa doktor untuk uji kahak kita
  • Ahli keluarga atau sesiapa sahaja yg tinggal sebumbung dengan pesakit tibi dalam tempoh yg lama hendaklah tampil menjalani pemeriksaan

GOLONGAN BERISIKO TINGGI MENDAPAT JANGKITAN PENYAKIT TIBI

  • Penduduk miskin yg tinggal di desa mahupun di bandar-bandar
  • Pembawa HIV
  • Mereka yg menghidap penyakit kronik seperti diabetis, tekanan darah tinggi, buah pinggang
  • Pesakit yg mengambil ubat steroid dalam jangka masa yang lama
  • Warga tua 
  • Perokok tegar

CARA MENDIAGNOSIS PENYAKIT TIBI

  • Kalau mengalami batuk berpanjangan, kita hendaklah melakukan pemeriksaan sapuan kahak di bawah mikroskop bagi mengesan kehadiran kuman tibi. Ujian kahak boleh dilakukan di pusat kesihatan mahupun hospital kerajaan berhampiran secara percuma
 
  • Pemeriksaan sinaran X dada juga boleh menunjukkan kerosakan yang mungkin berlaku pada paru-paru kita 


KAEDAH RAWATAN PENYAKIT TIBI

Terdapat empat jenis ubat yang khas yang sering digunakan untuk merawat penyakit Tibi. Ubat-ubat itu ialah:
  • Rifampicin (RIF)
  • Isoniazid (INH)
  • Pyrazinamide (PZA)
  • Ethambutol (EMB)
Rawatan biasanya mengambil masa sekurang-kurangnya enam bulan walaupun pesakit berasa sihat dalam tempoh berkenaan. Pada dua bulan pertama, pesakit diberi rawatan rapi dimana ia dikehendaki memakan ubat setiap hari yang disaksikan oleh Pengamal Perubatan (Doktor) atau orang lain yang dilantik sebagai penyelia.

Kemudian pada empat bulan seterusnya ia dikehendaki memakan ubat tiga kali seminggu, juga dibawah penyeliaan. Jika rawatan ini diikuti secara tetap, pesakit berkenaan boleh di sembuhkan.

TIPS SEMASA RAWATAN UNTUK PESAKIT TIBI

  • Sekiranya kita pesakit tibi yg sedang menjalani rawatan, kita hendaklah mendapatkan rawatan berterusan serta mematuhinya dengan sempurna sehinggalah semuanya selesai
  • Rehat secukupnya
  • Makan makanan seimbang
  • Pastikan badan anda selalu kuat dan sihat supaya dapat menentang kuman2 tibi pada sepanjang masa
  • Jangan biarkan diri dikuasai oleh roko kerana ianya hanya memburukkan keadaan
  • Banyakkan bersenam
  • Buka pintu dan tingkap pada waktu siang untuk peredaran udara yg sempurna bagi mencegah kuman tibi merebak
  • Biarkan cahaya matahari memasuki rumah kita dengan banyaknya sebab ia berupaya membunuh kuman tibi yg terapung2 di udara dan berselindung di sudut2 rumah
  • Elakkan daripada tinggal bersesak-sesak di dalam rumah yg sempit
  • Ambil supplemen yg boleh meningkatkan sistem imunisasi badan

ALTERNATIF SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK BANTU PESAKIT TIBI

Ada beberapa vitamin yang boleh di syorkan kepada pesakit Tibi antaranya ;


  • Resveratrol yang terkandung di dalam vivix mampu mengurangkan inflamasi atau keradangan dan membersihkan saluran pernafasan.
  • Resveratrol telah terbukti mampu mengurangkan pertumbuhan sel tumor paru-paru.
  • Ia juga membantu meningkatkan imunisasi tubuh.
  • Membantu meningkatkan imuniti tubuh dengan mendorong penghasilan interferon semulajadi di dalam tubuh.
  • Ia mampu mengurangkan / mengelakkan simptom alergi.
  • Ia membantu untuk meningkatkan sistem imunisasi tubuh dan melawan infeksi bakteria.
  • Membantu meningkatkan pertahanan tubuh terhadap alergi untuk pesakit asma atau infeksi paru-paru.
  • Omega 3 mampu mengurangkan inflamasi dan keradangan.
  • Ia mampu mengurangkan serangan asthma dan membersihkan saluran pernafasan.
  • Menggalakkan fungsi imun dan fungsi pemulihan
  •  Melindungi tisu paru-paru dan membekalkan oksigen kepada sel
  • Penting untuk pemulihan tisu paru-paru
Jika anda memerlukan nutrisi suplemen sebagai cara untuk mengatasi penyakit Tibi , anda boleh hubungi saya melalui WhatsApp 012-6412248 (effa) untuk konsultasi.

Duit memang besar nilainya apabila kita sihat, tetapi tidak bernilai bila kita sakit!!

Saya memilih PRODUK SHAKLEE sebagai sumber makanan tambahan untuk melengkapkan pengambilan nutrisi seharian saya. Jom hidup lebih sihat, kerana kesihatan adalah kekayaan sebenar.

TESTIMONI SHAKLEE MERAWAT TULANG PATAH DAN RETAK

Hasil carian imej untuk tulang patah shaklee

Tulang yang retak ataupun patah boleh disembuhkan semula seperti normal kalau kena cara rawatannya.

Biasanya doktor akan simenkan mana-mana bahagian yang patah untuk elak banyak pengerakan dan juga untuk sel tisu tumbuh semula.

Proses untuk tulang patah sembuh semula ada dalam 5 peringkat:

  1. Selepas 72 jam pertama – Inflammasi dan pembekuan darah
  2. Hari ke 2 hingga minggu ke 2 – Pembentukan tulang lembut
  3. Dalam masa 2 hingga 6 minggu – Tulang keras terbentuk
  4. Dalam 3 hingga 6 bulan – Proses penyambungan (union)

Paling penting adalah saluran darah perlu aktif dan lancar untuk mana-mana bahagian yang tulangnya patah ataupun retak. Ini untuk memastikan segala nutrisi yang diambil akan memulihkan bahagian berkenaan.

Seperti testimonial saudara Faiz ini. Yang baru berusia 23 tahun alami kemalangan jalan raya. Dan dalam masa 3 bulan terpaksa menjadi ‘iron man’ kemudiannya pulih sepenuhnya.




"Saya terlibat dalam kemalangan jalan raya awal bulan 3 tahun ni (2015). Semasa tu saya menunggang motosikal. Badan saya tercampak dalam gaung setelah saya cuba mengelak daripada sebuah kereta yang ‘makan’ jalan laluan saya. (Masa tu rasa macam superman plak badan melayang terbang). Akibatnya saya mengalami patah tulang belakang dan juga patah tulang di atas telapak kaki saya.

Doktor cakap akan ambil masa untuk sembuh dan akan baik dengan sendiri sebab usia saya masih muda lagi baru 23 tahun. Tapi, ambil masa tu berapa lama? Doktor pun tak dapat nak pastikan dan saya pula takkan nak menunggu sahaja tanpa usaha apa-apa..

Sampai bila saya nak berkerusi roda dan terbaring atas katil sahaja tunggu tanpa buat apa-apa. Perlukan usaha juga kan sebab doktor hanya bagi ubat tahan sakit sahaja. Takkan boleh sembuh dengan ubat tu ja..Jadi, saya meminta kakak saya yang kebetulan pengedar Shaklee memberi cadangan supplemen yang mana boleh membantu mempercepatkan proses penyembuhan tulang saya ni.

Jadi, kakak saya cadangkan ESP, Zinc, Ostematrix dan AJHT. Alhamdulillah setelah mengamalkan supplemen tersebut dengan konsisten selama sebulan tanpa culas, tulang patah yang dialami oleh saya sudah bercantum semula!!. Dengan izinNya jua. Alhamdulillah…Menakjubkan!!

Doktor pun berkali-kali tengok xray macam tak percaya. Siap tanya dah berapa lama 'accident' ni sehinggakan doktor tu pun panggil doktor yang dari pemerhatian saya lebih senior dari dia untuk mengesahkannya. Jadi balutan simen di kaki doktor terus buka dan menyuruh saya menggunakan tongkat pula sebab katanya tulang baru bercantum dan tak mau bagi tekanan yang kuat sangat ke atas kaki saya..

Lagi pula untuk menampung tulang belakang saya sebab doktor minta untuk teruskan pakai bengkung keras tu sekurangnya selama 6 bulan untuk memastikan tulang tu betul-betul kukuh dan bercantum dengan baik sebab melibatkan tulang belakang takut menekan saraf yang akan beri kesan buruk pada badan saya nanti.

Bulan ke -3 iaitu temujanji ketiga saya dengan doktor, doktor kata bengkung keras yang membalut badan saya tu dah boleh dibuka. Katanya tulang saya dah bercantum elok cuma dalam masa setahun ni saya tidak dibenarkan untuk angkat benda-benda yang berat dan juga menunggang motor.

Alhamdulillah gembira lah saya. Saya dah boleh bergerak dengan bebas tanpa perlu rasa seperti “Iron Man” lagi!! Saya juga tak perlu jumpa dengan doktor lagi dan hanya diberikan ‘open appoinment’ sekiranya terjadi apa-apa seperti rasa sakit dan sebagainya.

Alhamdulillah!! Sekarang ni saya masih konsisten mengamalkan Ostematrix dan juga ESP sahaja. Saya perlu mengambil bekalan kalsium secukupnya untuk pastikan tulang saya betul-betul kuat.

Syukur Alhamdulillah. Terima Kasih". 

  

SUPLEMEN UNTUK RAWAT PATAH TULANG


1. AJHT untuk kuatkan sendi
  • Mengandungi glucosamine yang membekalkan pelincir dan kusyen antara sendi-sendi. Juga membantu membina kolagen untuk bahagian tisu penyambungan.

2. Ostematrix untuk kuatkan pembentukkan tulang

  • Pembentukkan tulang lembut hingga tulang keras sangat memerlukan kalsium yang tinggi. Bagi memastikan penghasilan sel tisu yang baru untuk tulang.
3. Zink untuk cepatkan luka kering

  • Mempercepatkan proses luka kering secara dalaman dan luaran samada selepas pembedahan ataupun koyakan pada mana-mana tisu.

4. ESP untuk pertumbuhan sel baru
  • Kandungan protein diperlukan untuk pertumbuhan sel-sel baru bagi menggantikan sel tulang yang telah patah atupun rosak.

Ambil secara konsisten selama 120 hari untuk kesannya. Kerana dalam masa 120 hari adalah untuk sel dalam badan akan bertukar kepada sel-sel baru. Jadi sel-sel yang mati disebabkan oleh tulang yang patah/retak akan diperbaharui.


Tulang yang patah boleh menyebabkan kecacatan kekal jika tidak dirawat dengan cara yang betul. Mungkin ramai beranggapan yang mengurut boleh memperbetulkan kembali.


Tetapi bukan semua bahagian di badan kita akan sembuh dan pulih dengan mengurut sahaja. Perlu disokong dengan nutrisi yang cukup untuk tulang.


KEBAIKAN DAN KEISTIMEWAAN ZINC COMPLEX

 
Apa itu Zinc?

Zinc adalah mineral penting yang terdapat pada hampir setiap sel. Zinc juga berguna untuk pertumbuhan tubuh yang normal dan perkembangan manusia mulai dari masa kehamilan, anak-anak dan dewasa.

 
Zinc boleh juga kita perolehi dari sumber makanan ini:
  • Hati
  • Daging
  • Ayam/itik
  • Makanan laut seperti tiram
  • Kekacang (Offals Nuts)
  • Bijiran
  • Kekacang
  • Bijiran penuh
Zinc Shaklee kerana terdapat 17 keistimewaannya..

Penjagaan Kulit:
Kajian telah menunjukkan zink berkesan untuk menyembuhkan jerawat atau akne. Ia adalah lebih berkuasa daripada placebo dan penggunaan ubat-ubatan antibiotik masih dianggap lebih berkesan. Anda ada masalah kulit muka?Jum tambah Zinc dlm diet harian

Ekzema:
Juga dipanggil sebagai dermatitis atopik, adalah gangguan keradangan dan kulit yang kronik. Ia adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh kekurangan zink di dalam badan. Zink memainkan peranan yang penting dalam penyembuhan jangkitan kronik dan membantu badan memulihkan keupayaan untuk sembuh dengan sempurna.

Jerawat:
mineral ini adalah penting untuk memadam jerawat dari kulit. Ia bertindak mengawal selia jumlah testosteron di dalam badan yang memainkan peranan yang dominan dalam menyebabkan jerawat. Di samping itu kepadanya, zink juga berkaitan dengan sintesis kolagen yang membantu dalam menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat. Dah cuba macam-macam product, tapi muka masih berjerawat?Jom tambah Zinc Complex.

Penyembuhan luka:
Kekurangan zink menyebabkan penyembuhan luka menjadi lambat. Badan manusia mempunyai beberapa enzim yang bergantung pada zink, yang menggalakkan sintesis kolagen yang seterusnya membantu dalam penyembuhan luka.Luka semasa bersalin lambat sembuh?Jom tambah Zinc Complex

Gangguan Prostat
Zink sangat penting dalam menangani gangguan prostat. Kekurangan zink menyebabkan pembesaran kelenjar prostat dan menjadikannya terdedah kepada kanser. Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg zink setiap hari, di bawah pemerhatian rapi perubatan, apabila mengalami masalah prostat.Risau masih belum dikurniakan anak?Jom tambah Zinc Complex.

Hilang berat badan:
Zink memainkan peranan utama dalam penurunan berat badan dan mengawal selera makan.Selera menjadi?Risau badan gemuk?Jom tambah Zinc Complex.

Mengandung
Ia adalah penting untuk pembaikan dan fungsi DNA. Ia diperlukan untuk pertumbuhan cepat sel-sel dan membangunkan unsur-unsur utama sel semasa kehamilan.

Pembiakan
Bagi lelaki, zink membantu dalam spermatogenesis dan pembangunan organ-organ seks. Sementara di kalangan wanita, ia membantu dalam semua fasa pembiakan, termasuk peringkat kelahiran dan penyusuan.

Fungsi Biologi
Zink memainkan peranan penting dalam banyak fungsi biologi seperti pembiakan, kawalan penyakit kencing manis, tahap stres, rintangan imun, bau dan rasa, pertumbuhan fizikal, selera makan dan penghadaman.

Jangkitan
Zink membantu seseorang untuk mengesan rasa dan bau, memberikan bantuan kepada penyembuhan luka, meningkatkan imuniti dan membantu dalam menggalakkan pertumbuhan janin. Zink membantu dalam melindungi daripada gangguan berjangkit dan jangkitan kulat termasuk paru-paru dan konjunktivitis.

Antioksidan
Zink bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindak balas biokimia yang tegas, yang termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisme karbohidrat .

Aturan Enzim:
Zink merupakan komponen beberapa enzim yang membantu dalam pertumbuhan sel, sintesis protein, tahap hormon, DNA, mengawal selia transkripsi gen, metabolisme tenaga dan lain-lain faedah kesihatan yang berkaitan dengan zink.

Kanser:
Bagi lelaki, zink memainkan peranan yang penting dalam kelenjar prostat dan mencegah kerosakan awal, yang boleh membawa kepada masalah seperti kanser.

Kelesuan Kronik:
Orang yang mengalami keletihan yang kronik dicadangkan untuk mengambil minyak ikan, kerana ia kaya dengan zink. Para doktor tidak mencadangkan ubat-ubatan lain yang diperlukan untuk menyembuhkan keletihan yang kronik kecuali pengambilan minyak ikan yang kaya dengan kandungan zink.

Botak:
Botak menyebabkan kehilangan rambut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Pemulihan yang disyorkan oleh doktor kepada orang yang mengidapinya ialah dengan pengambilan diet yang kaya dengan kandungan zink. Terdapat pelbagai kapsul yang kaya dengan zink, jadi ubat-ubatan yang kaya dengan zink akan membantu mencegah keguguran rambut. Risau rambut semakin nipis selepas bersalin?Jum tambah Zinc dlm diet harian anda.

Kehilangan tulang:
Ia adalah penyakit apabila tulang menjadi lemah dan rapuh. Zink adalah komponen hydroxyapatite iaitu garam dan membuat matriks tulang yang kuat dan keras. Oleh sebab ini, kandungan zink perlu ditambah dalam pelan diet anda untuk mengelakkan kehilangan tulang. Sakit lutut?Tumit kaki?Jum tambah Zinc dlm diet harian anda.

Buta Malam:
Pengambilan kira-kira 150-450 mg Zink akan memperbaiki penglihatan. Jadi, adalah sentiasa dicadangkan untuk mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram, ketam kerana ia kaya dengan kandungan zink dan akan memperbaiki penglihatan mata.Mata semakin rabun terutama di malam hari?Jum tambah Zinc dlm diet harian anda 


Nutrition Fact: Sebiji Zinc Shaklee membekalkan 15mg (100%) keperluan harian dan 115mg Calcium (12% daripada keperluan harian). dan oh ya Zinc bukan sahaja membantu menguatkan kutikel rambut tetapi ia dapat meningkatkan daya ingatan dan tempoh penumpuan

SET BERSALIN DAN BERPANTANG SHAKLEE


Setelah ibu selamat melahirkan anak sama ada secara normal atau pembedahan, urat-urat si ibu akan menjadi longgar dan kendur.

Maka si ibu perlu diurut dan dijaga dengan rapi supaya emosi ibu tidak terganggu dan sentiasa stabil.

Untuk memastikan ibu sentiasa berada dalam keadaan yang segar, sihat dan bertenaga, semestinya ibu memerlukan zat makanan yang mencukupi untuk keperluan tubuh ibu semasa dalam pantang, dan semestinyalah Set Bersalin Shaklee menjadi pilihan ibu-ibu.

Set Bersalin Shaklee ini SELAMAT, SEMULAJADI dan BERKESAN.

Ini kerana setiap satu produk Shaklee telah dikaji manfaatnya kepada ibu dan anak. Hasil kajian mendapati Set Bersalin Shaklee ini dijamin tidak mengganggu penyusuan susu ibu.

Di samping itu juga, ia tidak menyebabkan jaundice kepada bayi yang baru lahir. Sekiranya bayi anda sedang mengidap jaundice dan G6PD, anda tetap boleh menggunakan Set Bersalin Shaklee ini.


3 Pilihan Set Bersalin Shaklee:

Set Bersalin Shaklee Asas 

Vita Lea Iron Formula
  • 120 biji Vita Lea Iron Formula sebagai multivitamin dan mineral akan memberi tenaga segera dan  membantu ibu yang menghadapi masalah tidur semasa berpantang. 
  • Vita Lea membantu dalam menangani masalah kurang selera, tekanan darah rendah, depresi, kebas-kebas, letih & lesu, masalah enemia dengan pembentukan darah merah dan juga gula rendah.
Sustained Release Vita-C Plus
  • 180 biji Sustained Release Vita C Plus pula sebagai antioksidan, mengurangkan stres, membaik pulih luka, mengukuhkan sistem imunisasi dan dapat mempertingkatkan peredaran kulit kepala disebabkan rambut gugur.
B-Complex With Folic Acid
  • 120 biji B-Complex With Folic Acid adalah anti stres, penenang, membantu tambah selera, menghasilkan tenaga dan juga penting untuk replikasi sel darah merah sekiranya ibu letih dan lesu kerana mempunyai 8 vitamin penting iaitu B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folic dan biotin.
Zinc Complex
  • 120 biji Zinc Complex ialah penyembuh luka, dapat meningkatkan deria rasa makanan dan bau, serta dapat mengurangkan rambut gugur yang kebiasaanya dialami oleh ibu berpantang dan ibu yang menyusukan anak.

2) Set Bersalin Shaklee Extra (Bersalin + Menyusu)

Set ini adalah gabungan Set Bersalin Shaklee Asas dengan tambahan ESP dan Ostematrix.

- Vita Lea Iron Formula
- Sustained Release Vita-C Plus
- B-Complex With Folic Acid
- Zinc Complex
- ESP

  • 850 gram ESP ialah sumber protein yang mempunyai 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan manusia.
-Ostematrix
  • 120 biji Ostematrix ialah sumber kalsium yang yang penting untuk si ibu dalam penyusuan, melegakan sakit belakang, kebas-kebas dan baik untuk tulang.
3. Set Bersalin Shaklee Premium (Set Bersalin + Langsing)

Set ini adalah gabungan Set Bersalin Shaklee Extra dengan tambahan Alfalfa Complex, Lecithin dan juga Omega Guard untuk ibu kekal langsing selepas bersalin. 

Gabungan Lecithin dan Omega Guard dalam set ini sangat mengujakan kerana Lecithin bertindak memecah dan menguraikan lemak manakala Omega Guard pula bertindak membakar lemak.
  
- Vita Lea Iron Formula
- Sustained Release Vita-C Plus
- B-Complex With Folic Acid
- Zinc Complex
- ESP
- Ostematrix

- Alfalfa Complex
  • 330 biji / 700 biji Alfalfa Complex bertindak sebagai detox, milk booster, dan ia dapat membantu menangani sakit-sakit tubuh dengan mengurangkan keasidan dalam tubuh. 
  • Alfalfa juga membantu menangani masalah sembelit yang sering terjadi semasa tempoh berpantang. Ibu disyorkan mengambil Alfalfa hanya sekiranya bayi telah bebas dari jaundice.
- Lecithin
  • 120 biji Lecithin dapat membantu memecahkan lemak dan kolestrol, mengelakkan ibu daripada terkena susu tersumbat atau bengkak susu.
- Omega Guard
  • 90 biji Omega Guard dapat membantu membakar lemak, mengempiskan perut buncit, mengelakkan perut geleber, melembabkan kulit dan bertindak lebih kuat berbanding Lecithin.
Semoga perkongsian di atas dapat memberi sedikit sebanyak manfaat kepada ibu-ibu yang bakal menimang cahaya mata.

KENALI TALASEMIA DAN SUPPLEMEN YANG SESUAI

Talasemia (bahasa Inggeris: Thalassaemia) adalah penyakit kecacatan darah. Talasemia merupakan keadaan yang diwarisi, iaitu diwariskan dari keluarga kepada anak. Kecacatan gen menyebabkan hemoglobin dalam sel darah merah menjadi tidak normal. Mereka yang mempunyai penyakit Talasemia tidak dapat menghasilkan hemoglobin yang mencukupi dalam darah mereka. Hemoglobin adalah bahagian sel darah merah yang mengangkut oksigen daripada paru-paru keseluruh tubuh. Semua tisu tubuh manusia memerlukan oksigen. Akibat kekurangan sel darah merah yang normal akan menyebabkan pesakit kelihatan pucat kerana paras hemoglobin (Hb) yang rendah (anemia). 
Bagaimana Talasemia Diturunkan
Sel darah merah bertugas membekalkan oksigen kepada tisu dalam badan manusia. Kekurangan sel darah merah bagi membekalkan oksigen akan mengakibatkan pesakit talasemia berasa lesu, tidak bermaya, dan mungkin sesak nafas sekiranya paras hemoglobin semakin menurun.

Mereka yang mengidap Thalassaemia tidak mampu membekalkan seluruh sel tubuh mereka dengan bekalan oksigen yang mencukupi akibat kekurangan hemoglobin dalam sel darah merah. Tisu yang ketiadaan oksigen gagal berfungsi dengan baik. Dengan itu tubuh mereka menjadi lemah, gagal berkembang dengan baik, dan mereka boleh menjadi sakit teruk.

Pesakit Talasemia biasanya mempunyai paras hemoglobin yang rendah iaitu kurang daripada 10g/dl.

Terdapat dua jenis Talasemia


  • Talasemia minor : Merujuk kepada mereka yang mempunyai kecacatan gen talasemia tetapi tidak menunjukkan tanda-tanda talasemia atau pembawa.
  • Talasemia major : Merujuk kepada mereka yang mempunyai baka talasemia sepenuhnya dan menunjukkan tanda-tanda talasemia.
Tanda dan gejala penyakit Talasemia


  • Biasanya anak-anak pembawa Talasemia kelihatan normal sewaktu dilahirkan. Bagaimanapun, mereka akan mulai mengalami masalah anemia yang serius apabila mencapai usia di antara 13 hingga 18 bulan.
  • Tubuh pucat,lemah, dan gelisah.
  • Anemia yang serius boleh menyebabkan kesukaran bernafas.
  • Jaundis
  • Tumbesaran terbantut
  • Perut buncit disebabkan pembengkakan hati dan limpa.
  • Perubahan pembentukan tulang muka, pipi, dahi dan rahang yang tidak normal(tanda lewat).
Rawatan penyakit Talasemia

  • Pesakit perlu menjalani transfusi darah berterusan setiap bulan.
  • Transfusi darah berterusan akan menyebabkan pengumpulan zat besi di dalam organ penting badan seperti hati, jantung, dan kelenjar endokrin yang akhirnya merosakkan fungsi organ-organ tersebut.
  • Rawatan penyingkiran zat besi berlebihan perlu dilakukan dengan suntikan ubat Desferrioxamine.
  • Pemindahan sum-sum tulang sekiranya ada penderma yang sesuai di kalangan keluarga.
Untuk pesakit talasemia supplemen yang harus diambil adalah 
  • Vitamin B complex membantu dalam meningkatkan tenaga dan diperlukan untuk membina sel darah merah. 
  • Vitamin E juga baik sebagai antioxidan yang membantu melindungi sel darah merah. 
  • Ostematrix (lengkap dgn Magnesium dan vitamin D) juga antara vitamin yang akan memberi manfaat kerana ia membantu meningkatkan tenaga.Selain dari ini, 
  • Energizing Soy Protein (ESP) juga disarankan kerana protin membantu dalam pembinaan sel-sel baru dalam tubuh badan, ini termasuklah sel-sel darah merah. ESP juga boleh meningkatkan tenaga. 

Set Shaklee Talasemia

PRODUK SHAKLEE MEMBANTU MERAWAT DIABETES

Apakah itu Diabetes?

Kencing manis ataupun diabetes merujuk kepada bacaan gula (glukosa) dalam badan yang melebihi daripada paras normal. Gula merupakan sumber tenaga bagi badan kita tetapi jika berlebihan akan menyebabkan masalah kesihatan.

Bacaan Diabetes untuk normal, pre-diabetes dan diabetes.


Bagaimana Diabetes Terjadi?

Makanan yang kita makan setiap hari akan ditukarkan kepada bentuk glukosa iaitu untuk menghasilkan tenaga. Dan insulin bertindak sebagai hormon yang menukarkan glukosa kepada bentuk tenaga dalam badan kita. Pankreas merembeskan insulin bagi membantu sel badan untuk menyerap glukosa.

Diabetes terbahagi kepada 3 jenis iaitu:

  • Diabetes Type 1 terjadi disebabkan oleh organ pankreas tidak mampu hasilkan insulin dengan cukup. Ini menyebabkan pesakit perlu mengambil suntikan insulin bagi mengawal kadar gula dalam badan.
  • Diabetes Type 2 adalah disebabkan badan menghasilkan insulin tidak mencukupi ataupun disebabkan sel tidak dapat bertindakbalas dengan insulin sebaiknya.
  • Diabetes gestasi terjadi pada wanita yang sedang hamil.
Tanda-tanda pengidap diabetes
  • Kerap buang kencing
  • Kerap berasa haus
  • Sentiasa lapar
  • Pandangan mata kabur
  • Cepat letih
  • Luka lambat sembuh
  • Kekejangan di mata ataupun di kaki
Kesan dan komplikasi disebabkan oleh Diabetes
  • Saraf dan salur darah rosak
  • Buta
  • Serangan strok
  • Buah pinggang gagal berfungsi
  • Luka lambat sembuh
  • Kaki kena potong
  • Mati pucuk
Supplemen Shaklee

Shaklee mampu memberikan nutrient yang mampu untuk mencegah diabetes iaitu :

1. Vivix bertindak dengan mencegah penghasilan AGE protein. AGE protein adalah gula dan protein berlebihan yang mana menyebabkan atherosclerotic dan sel mati.
2. ESP : bertindak dengan membantu penghasilan hormon insulin. Selain itu, ESP bertindak sebagai non-GMO dan berindex glisemik rendah.
3. GLA Complex: Mengandungi asid omega 6 yang mana mengurangkan keradangan dan membantu mengurangkan sakit saraf yang dialami pesakit diabetes.
4. Sustained Release Vita C
  • Membantu sistem imun badan
  • Mencegah gula dalam sel bertukar menjadi sorbitol
  • Bantu mengurangkan penghasilan katarak, retinopati dan neuropati
 5. Vitalea : mengandungi chromium iaitu penting untuk pesakit diabetes Type 2 yang mana kekurangan chromium menyebabkan pengambilan gula ke dalam sel menjadi kurang efektif
6. Alfalfa Complex: terkandung mineral yang tinggi dapat membantu untuk menyahtoksikkan bahan yang tidak diperlukan dalam badan
7. Zink Complex: luka yang lambat sembuh disebabkan diabetes boleh diatasi dengan zink kerana mempercepatkan penyembuhan.

MASALAH BUASIR KETIKA HAMIL


Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran.
Panduan penting untuk ibu-ibu hamil yang pernah melalui situasi ini tahu betapa peritnya jika buasir muncul ketika hamil, malah jika tidak dirawat akan menjadi berlarutan selepas proses kelahiran yang memerlukan kita untuk meneran. Ada kes yang buasirnya terkeluar dan berdarah semasa berpantang, sakit di bahagian jahitan lagi, pedih di bahagian buasir lagi, memang seriau..

Rupanya semasa kita hamil pun peratus untuk menghidap buasir adalah tinggi. Ketika hamil iaitu ketika tempoh kehamilan memasuki trimester ke-3, berat badan ibu hamil akan meningkat seiring dengan pembesaran bayi dalam kandungan. Peningkatan berat badan ini akan menyebabkan tekanan kepada bahagian dalaman rektum bertambah besar seterusnya menyebabkan pembengkakan saluran darah pada rektum. Kesan ini akan membawa kepada buasir.

Selain daripada itu, buasir juga disebabkan daripada sembelit. Najis yang keras akan menyebabkan rektum bekerja keras ketika proses mengeluarkannya. Kerja keras ini membawa kepada pembengkakan pada hujung rektum @ hujung dubur.

Antara Faktor dan Punca yang menyebabkan terjadinya buasir adalah;

  • Keturunan
  • Tabiat pemakanan yang kurang elok.
  • Kurang minum air.
  • Mengabaikan pengambilan zat tambahan atau supplemen.
  • Kurang bersenam.
  • Sembelit atau cirit birit.
  • Mengangkat benda berat.
  • Sentiasa duduk
  • Meneran (ketika najis keras atau sembelit)
  • Cirit-birit
  • Duduk atau mencangkung di dalam tandas terlalu lama
  • Batuk yang teruk
  • Hamil
  • Bersalin
Bagaimana untuk atasi buasir ketika hamil?
 
Cara yang mudah dan berkesan adalah dengan membuat mandian sitz (sitz bath). Cara melakukan mandian sitz mudah sahaja.
  • Pertama sekali anda kena masukkan air suam kedalam baldi. Kemudian boleh tambahkan sedikit garam kedalam air suam berkenaan sebagai fungsi antibakteria.

  • Selepas itu anda perlu letakkn baldi kecil itu didalm mangkuk tandas supaya anda boleh duduk diatasnya dengan mendedahkan dubur anda kepada wap air suam yang keluar dari air suam berkenaan.
  • Biarkan bahagian dubur anda terdedah pada wap air suam berkenaan selama 10 minit hingga 15minit.
Selain daripada mandian sitz, untuk mengelakkan buasir anda juga boleh melakukan tips dibawah ini:
  • Makan makanan yang tinggi fiber (serat) seperti roti gandum penuh, beras perang, buah-buahan dan sayuran.

  • Elakkan makanan yang pedas dan berempah.
  • Minum air sebanyak mungkin sekurang2nya 8 gelas sehari.
  • Jangan lengahkan masa untuk ke toilet. Seeloknya jadikan rutin diwaktu pagi.
  • Ambil supplemen utk melegakan sembelit dan melegakan bengkak dan luka buasir.
Ubah gaya hidup kita & cegah simptoms dengan vitamin Shaklee
OSTEMATRIX : bantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur.
 
OMEGA GUARD : Baik untuk sendi dan otot. Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Jadi, omega membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut.
 
ZINC COMPLEX : Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti sakit ketika proses mengeluarkan najis atau najis keluar bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit. Zinc complex berupaya menyembuhkan luka di bahagian dalam dubur dengan lebih cepat. 

ATASI RAMBUT GUGUR SELEPAS BERSALIN DENGAN SHAKLEE

Mengapa Rambut Gugur Terjadi Semasa Bersalin? 

Penurunan mendadak Estrogen: Sebaik sahaja bersalin penurunan kadar estrogen secara mendadak menyebabkan akar rambut longgar dan mudah gugur.  Tahukah anda? kandungan Estrogen yang tinggi semasa mengandung menyebabkan pembentukan scalp rambut yang sihat dan ia mengunci akar rambut dengan kuat maka pertumbahan rambut berlaku dengan baik. Namun selepas bersalin kadar estrogen sebaliknya.

Bagi ibu yang lepas bersalin, keguguran rambut adalah lebih ketara kerana:

  • Biasanya keguguran rambut selepas bersalin ni berlaku dalam 2-3 bulan selepas bersalin, sama fasa dengan bayi mula menyembur air liur.
  • Kurang vitamin seperti zinc dan protein
  • Hormon semasa mengandung menyebabkan rambut mengalami fasa pertumbuhan yang ketara. Apabila bersalin, rambut mengalami fasa ‘rehat’ dan sebagai memberi laluan kepada pertumbuhan rambut baru, lebih banyak rambut asal semasa mengandung akan gugur.
  • Kurang rehat, mungkin kerana menjaga bayi yang baru lahir.

Apa perlu dibuat sekiranya menghadapi masalah rambut gugur selepas bersalin?


  • Mengambil vitamin pranatal anda. Kekurangan pemakanan (tidak mendapat semua vitamin badan anda memerlukan) boleh mengambil tol pada rambut anda, yang membawa kepada penipisan rambut atau tompok botak. Juga pastikan anda makan makanan yang sihat, seimbang, dengan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, untuk mendapatkan semua nutrien yang anda dan keperluan bayi.


  • Menghentikan rawatan rambut bagi mengelakkan lebih banyak kehilangan rambut. Pengendalian yang kasar atau dandanan yang berlebihan, pewarna, perms dan rawatan kimia lain selain penyalahgunaan harian pengering rambut dan lencong atau meluruskan besi boleh menyebabkan kerosakan dan rambut menipis.


  • Pastikan rambut anda tidak kering, gunakan pelembab rambut. Kehamilan boleh mengubah tekstur rambut anda, jadi melindungi diri anda daripada kering, rambut rapuh itu terdedah kepada pecah dengan mencuci kurang kerap dan meniup-pengeringan dan dengan menggunakan perapi yang baik.Minum air masak secukupnya
 
  • Tidur dan rehat yang cukup dan jauhi stress/tekanan


  • Tukar syampu kepada yang lebih rendah kandungan bahan kimia patikan juga yang berasaskan organik.
  • Tukar sikat rambut kepada yang jarang supaya kurang tekanan kepada kulit kepala.
  • Mengambil supplement yang mengandungi multivitamin dan mineral, zink dan protein.

Susu Soya Kaya ProteinSyampu Untuk mengurangkan rambut gugurVitamin B dan Asid FolicVitamin untuk kuatkan akar rambut


Beberapa testimoni kegembiran para ibu berjaya mengatasi rambut gugur

Testi


Testi


Testi


Untuk maklumat dan keterangan lanjut:


PENGEDAR SAH SHAKLEE
 COD AREA MELAKA/KRUBONG/MITC/AYER MOLEK/TIANG DUA/JASIN/MERLIMAU


SHARIFAH JAMIL
HP : 012-6412248 
Email : healthynurjannah@gmail.com
FB Pages : Healthy Nurjannah

Setiap pembelian daripada saya, anda layak mendapat panduan pemakanan vitamin dan konsultasi daripada saya setiap masa.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

LELAKI & KEGUGURAN RAMBUT

Setiap lelaki menginginkan rambut yang hitam dan lebat walaupun dikala usia yang sedang meningkat. Walau bagaimanapun, banyak lelaki mengalami masalah keguguran rambut yang akhirnya menyebabkan mereka botak.
Kepala Botak

Mungkin ramai yang mengangap masalah botak terjadi di usia yang semakin meningkat. Namun, sebenarnya masalah botak boleh terjadi kepada lelaki yang berumur seawal 20-an. Apakah faktor-faktor yang menyebabkan lelaki mudah botak?

Jenis-jenis Botak


Faktor-faktor yang menyebabkan lelaki botak

  • Tekanan fizikal seperti mengalami pembedahan atau kesakitan yang amat sangat mendorong lelaki mengalami keguguran rambut dan seterusnya menjurus kepada masalah botak.
  • Tekanan mental atau psikologi menyebabkan lelaki banyak berfikir dan mudah berasa bimbang mendorong kepada masalah botak.
  • Masalah hormon yang tidak seimbang seperti mengidapi penyakit kelenjar tiroid.
  • Mengidap penyakit Systemic Lupus Erythematosus (SLE).
  • Kesan sampingan daripada pengambilan ubat-ubatan seperti ubat Antikogulasi, kemoterapi, ubat anti-kemurungan dan sebagainya.
  • Alopecia Androgenik (botak mengikut corak lelaki) yang disebabkan oleh keturunan yang boleh berlaku seawal umur 20-an. Rambut mula botak daripada bahagian hadapan kepala.
  • Alopecia Areata iaitu disebabkan oleh penyakit auto-imundimana liang rambut dimusnahkan oleh sistem imun badan sendiri. Kesannya rambut akan gugur secara kekal atau kitaran pertumbuhan rambut terganggu.
  • Penggunaan banyak bahan kimia seperti shampoo yang tidak bersesuaian boleh menyebabkan rambut gugur dan mungkin mendorong menjadi botak jika tidak dirawat.
  • Kekurangan zat atau vitamin tertentu seperti zat besi, vitamin B dan protein.
Supplemen Shaklee untuk mengatasi masalah botak

Set Rambut Gugur

Vita-E Complex (120 biji, RM149.00)
Kajian saintifik yang dijalankan di USM mendapati bahawa pengambilan vitamin E dapat meningkatkan pertumbuhan rambut dalam kalangan lelaki botak sehingga 42%.

Vitamin B Complex (120 biji, RM53.75)
Memperbaiki masalah kulit kepala, kelumumur, rambut gugur, masalah uban dan mengekalkan kesihatan rambut.

ESP (Energizing Soy Protein, 850g, RM150.00)
Berfungsi sebagai protein untuk menjana pertumbuhan rambut yang sihat.

Revitalizing Shampoo (296ml, RM66.25)
Melicinkan kutikel, melebat dan menyihatkan rambut.

Untuk maklumat dan keterangan lanjut:

PENGEDAR SAH SHAKLEE
 COD AREA MELAKA/KRUBONG/MITC/AYER MOLEK/TIANG DUA/JASIN/MERLIMAU

SHARIFAH JAMIL
HP : 012-6412248 
Email : healthynurjannah@gmail.com
FB Pages : Healthy Nurjannah

Setiap pembelian daripada saya, anda layak mendapat panduan pemakanan vitamin dan konsultasi daripada saya setiap masa.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk maklumat dan keterangan lanjut:

PENGEDAR SAH SHAKLEE

COD AREA MELAKA CHENG/BUKIT RAMBAI/ALOR GAJAH/KRUBONG/MITC/AYER MOLEK/TIANG DUA/JASIN/MERLIMAU

SHARIFAH JAMIL

HP : 012-6412248

Email : healthynurjannah@gmail.com

FB Pages : AJLegacy

Setiap pembelian daripada saya, anda layak mendapat panduan pemakanan vitamin dan konsultasi daripada saya setiap masa.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.