Selamat Datang Ke Healthy Nurjannah

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Healthy Nurjannah

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Healthy Nurjannah

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Healthy Nurjannah

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Healthy Nurjannah

First Class For Health And Beauty Consultant

Showing posts with label OSTEMATRIX. Show all posts
Showing posts with label OSTEMATRIX. Show all posts

GEJALA TAHAP TESTOREN LELAKI RENDAH-MANOPAUS/ANDRAPOUSE/MENAPOUS MALE

Apa MANopaus/Andrapouse/Male Menopause? 

Ketiga-tiga istilah adalah sama. Oleh kerana lelaki tidak melalui tempoh yang jelas disebut sebagai menopaus, sesetengah doktor merujuk kepada masalah ini sebagai androgen (testosteron) penurunan penuaan lelaki, atau sesetengah orang panggil testosteron yang rendah. Lelaki mengalami penurunan dalam pengeluaran testosteron hormon lelaki dengan penuaan. Sesetengah lelaki mengalami gejala-gejala keletihan, lemah, kemurungan dan masalah seksual.


Tidak seperti menopause pada wanita, apabila pengeluaran hormon berhenti sepenuhnya, penurunan testosteron pada lelaki adalah proses yang lebih perlahan. Testis, tidak seperti ovari, tidak kehabisan bahan yang diperlukan untuk membuat testosteron. Walau bagaimanapun, akibat daripada penyakit, perubahan-perubahan ketara dalam fungsi testis boleh berlaku seawal 45 hingga 50 tahun, dan lebih dramatik selepas umur 70.

Apakah Penyebab ManOPause?

  • Umur
  • Ubat-ubatan
  • Pemakanan yang tidak sihat
  • pengambilan alkohol yang berlebihan
  • kekurangan tidur
  • kekurangan seks
  • Tekanan atau pembedahan
  • Penyakit Yang Teruk
  • Kecederaan Testis
  • Kegagalan Buah Zakar
Tahap testosteron yang rendah dan pengeluaran sperma. Paras testosteron bagi lelaki biasanya perlu berada di atas 300. Tanda-tanda testosteron rendah adalah keletihan, masalah ingatan, kemurungan, perasaan tidak menentu.



Apakah tanda-tanda menopaus lelaki?

  • Kurang tenaga atau keinginan untuk aktiviti fizikal
  • Kurang kepantasan mental
  • Kurang rapuh (osteoporosis)
  • Kurang jisim otot
  • Kurang ereksi atau ereksi kurang kuat
  • Peningkatan lemak tubuh, terutama di bahagian pertengahan
  • payudara bengkak
  • Berpeluh malam dan masalah tidur
  • Mudah marah
  • Kemurungan atau semangat yang hilang
  • Kehilangan libido, kehilangan ketiak atau rambut kemaluan
  • Kurang bersosial, kehilangan keyakinan

Bagaimana Menopaus Male Didiagnosis?

Untuk membuat diagnosis menopaus lelaki, doktor akan melakukan pemeriksaan fizikal dan bertanya tentang gejala. Doktor kemudian akan mengambil satu siri ujian darah, termasuk mengukur tahap testosteron.

Apa yang boleh saya lakukan untuk membantu saya dengan gejala saya?
  • Cari rakan atau kumpulan sokongan untuk membincangkan apa yang anda lalui
  • Bersenam secara tetap
  • Makan berkhasiat, rendah lemak, diet tinggi serat
  • Mengurangkan tekanan anda -
  • Dapatkan masa untuk berehat dan banyakkan masa untuk tidur
  • Hadkan alkohol dan kafein
  • Berhenti merokok
  • Minum banyak air
  • Dapatkan tidur yang cukup
  • Berbincanglah dengan doktor anda

Bolehkah Menopaus Lelaki Dirawat?

Jika paras testosteron yang rendah, terapi penggantian testosteron boleh membantu melegakan gejala-gejala seperti kehilangan minat dalam seks (libido menurun), kemurungan, dan keletihan. Tetapi, seperti dengan terapi penggantian hormon pada wanita, terapi penggantian testosteron mempunyai risiko dan kesan sampingan. Menggantikan testosteron mungkin menjadi lebih teruk seperti kanser prostat.

Jika anda atau orang yang dikasihi sedang mempertimbangkan terapi penggantian androgen, berbincang dengan doktor untuk mengetahui lebih lanjut. Doktor anda juga mungkin mencadangkan perubahan gaya hidup tertentu, seperti diet yang baru atau program latihan, atau ubat-ubatan lain, seperti antidepresan, untuk membantu dengan beberapa gejala menopaus lelaki.

Terapi penggantian testosteron semakin meningkat dalam bidang perubatan.Penggantian testosteron boleh diberi dalam pelbagai bentuk yang berbeza seperti suntikan, tampalan, gel, dan implan. Jika anda sedang diuji dan didapati mempunyai paras testosteron kurang daripada 300 langkah seterusnya adalah melakukan analisis air mani. Jika didapati tidak normal, maka seterusnya ialah mendapatkan terapi untuk meningkatkan pengeluaran buah zakar dengan ubat-ubatan seperti letrazole, anastrozole, Clomid dan HCG. Mengambil ubat-ubatan ini biasanya boleh menghasilkan keputusan dalam 4-6 minggu. Jika anda telah berada di terapi testosteron, jangan terkejut jika anda mendapatkan analisis air mani yang tidak normal dan kadang-kadang "tiada sel-sel sperma dilihat" pada analisis air mani. Ia adalah perkara biasa untuk testosteron luaran untuk menindas pengeluaran endogen anda sperma. Ininya boleh diterbalikkan. dengan hanya memberhentikan pengambilan testosteron dan menukar kepada kombinasi ubat-ubatan yang disebutkan di atas dan ini akan menjana semula pengeluaran sperma anda.

Apakah pilihan rawatan untuk menopaus lelaki?

Rawatan untuk menopaus lelaki bergantung kepada penyebab. 
  • Kemurungan atau keresahan - pesakit boleh mendapat manfaat daripada terapi tingkah laku, ubat-ubatan antidepresan, atau kedua-duanya.
  • Obesiti - pesakit akan dinasihatkan untuk mengurangkan berat badan, menjadi lebih aktif secara fizikal dan makan diet yang seimbang dan sihat.
  • Jantung dan penyakit kardiovaskular - penyakit yang perlu dirawat.
  • Diabetes jenis 2 - seperti penyakit jantung, ia akan memerlukan rawatan yang sewajarnya. Pesakit dengan kawalan glukosa baik cenderung mempunyai sedikit masalah dan komplikasi. 
  • Testosteron yang rendah - doktor mungkin mengesyorkan terapi testosteron. Artikel yang disiarkan dalam Buletin Dadah Therapeutics soalan sama ada terapi testosteron berkesan dalam merawat menopaus lelaki. Terapi testosteron juga menimbulkan risiko penyumbatan saluran dan prostat kanser kencing. Ia juga boleh memburukkan penyakit iskemia jantung, epilepsi, dan apnea tidur.
Secara keseluruhan, vitamin manopause adalah mengikut beberapa ahli-ahli klinikal vitamin yang paling disyorkan bagi mereka yang manopause iaitu :
 
Bcomplex
Vitamin ini menggalakkan kesihatan jantung, merangsang sistem saraf dan imun anda, membuat kulit dan rambut anda sihat, dan banyak lagi. Vitamin B adalah sangat penting untuk banyak fungsi dalam badan, perkara yang terbaik adalah untuk mengambil Vitamin B-Kompleks, sebagai tambahan kepada pelbagai vitamin anda.
 
Ostematrix(kalsium dengan vitamin D)
Vitamin D3 ia dapat mengawal tahap kalsium di seluruh badan , ia juga membantu kalsium untuk membina tulang yang kuat, dan meningkatkan sistem imun. Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa tubuh memerlukan 3,000 hingga 5,000 IU sehari.
 
Vitamin C dan campuran tokoferol Vitamin E 
Baik kerana anti-oksida . Dan menggalakkan glutathione dan raja anti-oksida.

Supplement Shaklee yang dicadangkan mengikut penyebab MANopause:

  • GLA Complex- mampu menstabilkan hormon lelaki mahupun wanita
  • B complex dan ostematrix(dengan vitamin D)- amat berkesan bagi mengatasi kemurungan dan keresahan.Menurut pelbagai kajian, b complex, kalsium dan vitamin d amat membantu lelaki yang mengalami sidrom andrapouse/manapouse
  • Lecithin, Omegaguard dan Alfalfa: Mengurangkan berat badan
  • Vivix, alfalfa, ESP- mengawal dan membantu mengatasi diabetis
  • Vitalea, Sustained Vita C dan Zinc - baik untuk meningkatkan sistem imunasi badan

TESTIMONI SET MENGANDUNG SHAKLEE ANAK TIADA EKZEMA


TESTIMONI NIK ROSHADYLA ROSLAN




"Assalamualaikum w.b.t & Salam Sejahtera

Saya Dyla, mama kepada 4 cahayamata iaitu 2 perempuan dan 2 lelaki.

Pengalaman anak ke-2 pada tahun 2009 yang disahkan g6pd dan ada masalah ekzema menjadi punca saya cuba produk Shaklee ☺

Mula kenal Shaklee tahun 2012 dengan Set Hamil Trimester 2&3. Masa tu memang nak sangat cuba dan usaha dengan produk Shaklee ni sebab tak nak anak yang ke-3 nanti ada masalah ekzema jugak.

Masa anak ke-2 tu, tanda-tanda ekzema keluar masa dalam tempoh berpantang. Sayu hati bila kulit yang lembut, putih & gebu dulu dah bertukar jadi merah-merah. Bila time panas jek, menggaru-garu. Macam tak boleh berpeluh, kalau berpeluh lagi teruk. Banyak aktiviti luar rumah terpaksa di hadkan.

So, untuk berpantang anak ke-3 ni sebarang jamu memang tolak tepi. Doktor pun ada bekalkan vitamin masa anak ke-2 dulu.

Selepas rasa sendiri Set Hamil Shaklee tu, banyak sangat perubahannya, yang paling best badan bertenaga, hilang kejang kaki, hilang sembelit, bangun pagi pun senang walaupun kerap ke toilet, tidak mudah penat bila di tempat kerja dan malam plak ke kelas pengajian luar kampus walaupun tengah hamil. Memang terbaik!

Alhamdulillah.... anak ke-3 tiada masalah ekzema dan kulit pun cantik dan berjaya menyusukannya sehingga usia 2 tahun, hanya dengan vitamin Shaklee.

Anak ke-4 pula, memang mengamalkan vitamin Shaklee dari awal kehamilan hingga sekarang usianya 6 bulan. Alhamdulillah dapat menyusu secara eksklusif selama 6 bulan pertamanya. Hanya dengan Set Menyusu Premium Shaklee. Memang terbaik sebab ia menyeluruh dapat membantu memenuhi keperluan nutrisi mama dan baby.

Alhamdulillah... yang paling penting tiada lagi masalah ekzema yang merisaukan. Kulit pun alhamdulillah cantik... Syukur!"
 

SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK IBU HAMIL

 

OsteMatrix (Calcium-Magnesium)
  • Ibu mengandung memerlukan 1000mg-1300mg sehari. Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Kiranya 3 dalam 1.
  • Setiap 1 biji OsteMatrix mengandungi 250mg kalsium.
  • Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya.
  • Vitamin D pula untuk merangsang penyerapan kalsium. Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi.
  • Tidak mengandungi lemak berbanding bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu.
  • Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna.
  • Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.
  • Sekiranya ibu mengandung kekurangkan kalsium ia akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutan jisim tulang dan berlakunya kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri.
  • Ini kerana apabila kalsium untuk bayi tidak mencukupi maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin terdedah kepada risiko mendapat osteoporosis di usia tua.
Energizing Soy Protein
  • Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui se-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh.
  • Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak. Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit.
  • Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit.
  • ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat.
  • Selain itu, protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.
  • Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah.
  • Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus.
Omega Guard
  • Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan.
  • Mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak.
  • DHA dan EPA dari Omega nie penting untuk pembentukan otak dan mata baby.
  • Untuk ibu pula, ia membantu mengawal paras kolesterol dalam badan
B-Complex
  • B Complex Shaklee adalah unik kerana ia telah lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan B.
  • Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya ‘spina bifida’.
  • Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari.
  • Penting bagi menjamin keperluan asid folik ini mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk mengandung hinggalah tempoh awal mengandung.
  • Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro ini boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk.
Sustained Release Vita-C
  • Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat.
  • Ianya juga membantu dalam penghadaman zat di samping Vitamin C meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh.
  • 1 biji vitamin C bersamaan dengan 7 biji oren. Mampukah kita nak makan 7 biji oren sehari?
  • Selain itu vitamin C juga dapat membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.
Vita-Lea Iron Formula
  • Vita-Lea adalah multivitamin jadi ibu tidak perlu mengambil obimin lagi.
  • Di dalamnya kaya dengan iron (zat besi) di mana jika ibu ada masalah masalah pitam atau mudah pening ataupun masalah anemia.
  • Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak. Oleh itu, pengambilan multivitamin amat penting semasa mengandung.

TESTIMONI SHAKLEE MERAWAT TULANG PATAH DAN RETAK

Hasil carian imej untuk tulang patah shaklee

Tulang yang retak ataupun patah boleh disembuhkan semula seperti normal kalau kena cara rawatannya.

Biasanya doktor akan simenkan mana-mana bahagian yang patah untuk elak banyak pengerakan dan juga untuk sel tisu tumbuh semula.

Proses untuk tulang patah sembuh semula ada dalam 5 peringkat:

  1. Selepas 72 jam pertama – Inflammasi dan pembekuan darah
  2. Hari ke 2 hingga minggu ke 2 – Pembentukan tulang lembut
  3. Dalam masa 2 hingga 6 minggu – Tulang keras terbentuk
  4. Dalam 3 hingga 6 bulan – Proses penyambungan (union)

Paling penting adalah saluran darah perlu aktif dan lancar untuk mana-mana bahagian yang tulangnya patah ataupun retak. Ini untuk memastikan segala nutrisi yang diambil akan memulihkan bahagian berkenaan.

Seperti testimonial saudara Faiz ini. Yang baru berusia 23 tahun alami kemalangan jalan raya. Dan dalam masa 3 bulan terpaksa menjadi ‘iron man’ kemudiannya pulih sepenuhnya.




"Saya terlibat dalam kemalangan jalan raya awal bulan 3 tahun ni (2015). Semasa tu saya menunggang motosikal. Badan saya tercampak dalam gaung setelah saya cuba mengelak daripada sebuah kereta yang ‘makan’ jalan laluan saya. (Masa tu rasa macam superman plak badan melayang terbang). Akibatnya saya mengalami patah tulang belakang dan juga patah tulang di atas telapak kaki saya.

Doktor cakap akan ambil masa untuk sembuh dan akan baik dengan sendiri sebab usia saya masih muda lagi baru 23 tahun. Tapi, ambil masa tu berapa lama? Doktor pun tak dapat nak pastikan dan saya pula takkan nak menunggu sahaja tanpa usaha apa-apa..

Sampai bila saya nak berkerusi roda dan terbaring atas katil sahaja tunggu tanpa buat apa-apa. Perlukan usaha juga kan sebab doktor hanya bagi ubat tahan sakit sahaja. Takkan boleh sembuh dengan ubat tu ja..Jadi, saya meminta kakak saya yang kebetulan pengedar Shaklee memberi cadangan supplemen yang mana boleh membantu mempercepatkan proses penyembuhan tulang saya ni.

Jadi, kakak saya cadangkan ESP, Zinc, Ostematrix dan AJHT. Alhamdulillah setelah mengamalkan supplemen tersebut dengan konsisten selama sebulan tanpa culas, tulang patah yang dialami oleh saya sudah bercantum semula!!. Dengan izinNya jua. Alhamdulillah…Menakjubkan!!

Doktor pun berkali-kali tengok xray macam tak percaya. Siap tanya dah berapa lama 'accident' ni sehinggakan doktor tu pun panggil doktor yang dari pemerhatian saya lebih senior dari dia untuk mengesahkannya. Jadi balutan simen di kaki doktor terus buka dan menyuruh saya menggunakan tongkat pula sebab katanya tulang baru bercantum dan tak mau bagi tekanan yang kuat sangat ke atas kaki saya..

Lagi pula untuk menampung tulang belakang saya sebab doktor minta untuk teruskan pakai bengkung keras tu sekurangnya selama 6 bulan untuk memastikan tulang tu betul-betul kukuh dan bercantum dengan baik sebab melibatkan tulang belakang takut menekan saraf yang akan beri kesan buruk pada badan saya nanti.

Bulan ke -3 iaitu temujanji ketiga saya dengan doktor, doktor kata bengkung keras yang membalut badan saya tu dah boleh dibuka. Katanya tulang saya dah bercantum elok cuma dalam masa setahun ni saya tidak dibenarkan untuk angkat benda-benda yang berat dan juga menunggang motor.

Alhamdulillah gembira lah saya. Saya dah boleh bergerak dengan bebas tanpa perlu rasa seperti “Iron Man” lagi!! Saya juga tak perlu jumpa dengan doktor lagi dan hanya diberikan ‘open appoinment’ sekiranya terjadi apa-apa seperti rasa sakit dan sebagainya.

Alhamdulillah!! Sekarang ni saya masih konsisten mengamalkan Ostematrix dan juga ESP sahaja. Saya perlu mengambil bekalan kalsium secukupnya untuk pastikan tulang saya betul-betul kuat.

Syukur Alhamdulillah. Terima Kasih". 

  

SUPLEMEN UNTUK RAWAT PATAH TULANG


1. AJHT untuk kuatkan sendi
  • Mengandungi glucosamine yang membekalkan pelincir dan kusyen antara sendi-sendi. Juga membantu membina kolagen untuk bahagian tisu penyambungan.

2. Ostematrix untuk kuatkan pembentukkan tulang

  • Pembentukkan tulang lembut hingga tulang keras sangat memerlukan kalsium yang tinggi. Bagi memastikan penghasilan sel tisu yang baru untuk tulang.
3. Zink untuk cepatkan luka kering

  • Mempercepatkan proses luka kering secara dalaman dan luaran samada selepas pembedahan ataupun koyakan pada mana-mana tisu.

4. ESP untuk pertumbuhan sel baru
  • Kandungan protein diperlukan untuk pertumbuhan sel-sel baru bagi menggantikan sel tulang yang telah patah atupun rosak.

Ambil secara konsisten selama 120 hari untuk kesannya. Kerana dalam masa 120 hari adalah untuk sel dalam badan akan bertukar kepada sel-sel baru. Jadi sel-sel yang mati disebabkan oleh tulang yang patah/retak akan diperbaharui.


Tulang yang patah boleh menyebabkan kecacatan kekal jika tidak dirawat dengan cara yang betul. Mungkin ramai beranggapan yang mengurut boleh memperbetulkan kembali.


Tetapi bukan semua bahagian di badan kita akan sembuh dan pulih dengan mengurut sahaja. Perlu disokong dengan nutrisi yang cukup untuk tulang.


ATASI MASALAH MIGRAIN DENGAN SHAKLEE


Sakit kepala adalah gelaja biasa yang berlaku kepada sesiapa sahaja. Biasanya sakit kepala dibahagikan kepada 3 kategori:
  •  Sakit kepala kerana tekanan
  •  Sakit kepala kerana sinus
  •  Sakit kepala kerana migrain
Migrain ialah sejenis penyakit kepala yang kronik. Mangsa migrain mungkin tidak mampu menjalankan tugas seharian, tidak boleh makan, minum dan hanya mampu berehat sahaja ketika sakit menyerang. Pesakit migrain sering mengadu sakit berdenyut-denyut di sebelah bahagian kepala. Jika kronik, migrain boleh menyebabkan rasa pening (nausea), muntah, cirit birit dan juga sensitif terhadap cahaya dan bunyi.

Tanda-tanda anda terkena migrain:

  • rasa nyeri dan berdenyut-denyut di sebelah kepala dan merebak ke bahagiaan hidung & sekitar mata
  • pandangan menjadi kabur, silau dan kadang-kadang menjadi gelap.. boleh menyebabkan pitam dan ini dinamakan fotobia70% pesakit migrain akan merasa loya dan muntah
  • serangan migrain sering terjadi dalam tempoh 7-72jam
  • rasa sensitif pada bunyi dan suara, badan berpeluh

Wanita mempunyai kecenderungan menghidap migrain yang lebih tinggi berbanding lelaki (75%), kebiasaan sebelum haid dan selepas menopaus. Penemuan terbaru juga mengatakan ia mungkin disebabkan genetik.

Bila migrain datang, pesakit akan diberi ubat tahan sakit, ubat tahan muntah dan sebagainya bagi mengawal kesakitan mereka. Bagi pesakit yang agak teruk, dos dadah yang lebih tinggi diberikan agar dapat melalikan sistem badan mereka daripada kesakitan yang ditanggung.

Oleh itu, adalah lebih baik pesakit memilih cara alternatif untuk mengatasi masalah migrainnya. Pengambilan supplemen natural adalah langkah terbaik bagi mengatasi masalah migrain. Kenapa pengambilan supplemen lebih baik daripada ubat? Sebab, ia diperbuat daripada bahan makanan (vitamin semulajadi) dan ekstrak daripada makanan-makanan yang membekalkan nutrisi seimbang. Pengambilan ubat (dadah) yang berlebihan akan lebih memudaratkan kesihatan badan


SUPPLEMEN UNTUK MIGRAIN

Set Migrain Shaklee

Ostematrix 

Kalsium - bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

Magnesium - penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.

Vitamin D - penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.

B Complex

B Complex Shaklee

Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) - telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. B Complex Shaklee mengandungi vitamin B yang lengkap untuk memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.

Bagi penderita migrain, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang migrain. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka anda kena lah jaga makan. begitu juga dengan perkara2 lain seperti aktiviti dan sebagainya. Dan timbangkan tentang mengambil vitamin/supplement sebagai pembantu untuk menyelesaikan masalah anda, kerana ia pasti lebih baik dari makan ubat berasaskan dadah secara berterusan.

SET MENYUSU SHAKLEE UNTUK BAYI G6PD

Set Eu Four Pack merupakan set alternatif kepada set asas yang kami tawarkan untuk ibu yang ingin cergas, cantik, dan bertenaga dalam menjayakan penyusuan eksklusif selama 2 tahun. Set Eu Four Pack ialah untuk ibu yang alah kepada Alfalfa atau tidak menggemari susu. Ianya lebih untuk memperkayakan susu ibu dengan zat dan nutrisi semata-mata. Set Eu Four Pack mengandungi Vitalea, B-Complex, SR Vita-C, dan Ostematrix 
 
 
Fungsi Setiap vitamin dalam membantu ibu menyusu:

Vitalea (Multivitamin lebih baik dari Obimin): 
 
♦ Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Mempunyai Sistem Penyerapan Bioaktif yang dipatenkan untuk memastikan peningkatan penyerapan asid folid yang sangat diperlukan.
♦ Membantu meningkatkan hemoglobin (Hb) ke paras normal (>11) semasa hamil bagi ibu yang mempunyai masalah darah rendah.
 
 Sustained Released Vita C Plus: 

♦ Memelihara kandungan antioksidan semulajadi tubuh dan membantu meningkatkan sistem imunisasi badan. Pengambilan bersama Vita-lea Iron Formula meningkatkan kadar penyerapan iron dalam tubuh
♦ Vitamin C diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu di semua bahagian badan anda. Ia digunakan untuk:
  1. Membentuk protin penting yang digunakan untuk membuat kulit, tendon, ligamen, dan saluran darah.
  2. Menyembuhkan luka dan parut mengandung.
  3. Membaiki dan mengekalkan ketahanan rawan, tulang, dan gigi.
♦ Vitamin C tambahan diperlukan bagi ibu-ibu mengandung dan yang sedang menyusukan bayi di mana diet harian sahaja tidak mampu memberikan vitamin C yang mencukupi. Sebiji SR Vita-C dengan rasa oren dapat menyediakan vitamin C setara 7 buah oren. Ia ideal bagi ibu yang ingin kelihatan cantik kulitnya selepas bersalin.

Vitamin B complex: 

♦ Membantu mengekalkan sistem saraf yang baik kepada bayi
♦ Penting dalam penghasilan hormon, sel darah merah dan penghasilan tenaga oleh sel badan.
♦ Menggalakkan kesihatan jantung, metabolisma tenaga dan replikasi DNA yang sihat
♦ Meningkatkan fungsi otak dan mampu membantu mengurangkan tekanan.

Ostematrix

♦ Kandungan susu ibu sendiri dihasilkan oleh sekurang- kurangnya 40% kalsium ibu.
♦ Kalsium amat diperlukan bagi pembesaran dan pertumbuhan tulang serta gigi bayi yang sihat.
♦ Ibu perlu 1000mg hingga 1300mg Kalsium sehari bersamaan 5 gelas susu. Sebiji Ostematrix 5x kali lebih baik dari segelas susu.


SET PRE-NATAL SHAKLEE - SET MENGANDUNG SHAKLEE






Kandungan Set Pre-Natal Shaklee:


  • VITALEA Iron Formula - multivitamin yang boleh meningkatkan paras HB, membekalkan nutrisi-nutrisi penting, memberi tenaga pada ibu yang mengandung, kurangkan alahan & mengidam bukan-bukan. Tahukah anda bahawa ibu yg banyak mengidam menandakan badannya kekurangan nutrisi penting?
  • B-COMPLEX with FOLIC ACID - sangat penting bagi tumbesaran saraf tunjang bayi, mengelakkan kecacatan seperti spina bifida iaitu cacat pada tulang belakang. selain tu ianya penting bagi mengelakkan stress, mengawal metabolisme serta membantu meningkat paras HB
  • Sustained Release VITA C - vitamin C ialah iron enhancer. ia sahabat baik zat besi. dia tolong badan kita serap zat besi lebih baik. jadi anda yg low HB di nasihatkan ambil iron bersama Vitamin C ya??? 
        selain tu Vitamin C ni bantu penghasilan kolagen! baby kita kat dalam perut tu banyak pakai     
        kolagen tau. nak hasilkan kulit otot, tulang dan sebagainya. selain tu VITAMIN C sangat-sangat 
        penting untuk tingkatkan imunity badan.
  • OSTEMATRIX - ialah untuk tulang kita. dan merupakan formula terbaik bagi metabolisma kalsium. haaa kalsium kalau takde vitamin D dia tak diserap! tapi ostematrix bukan sekadar kalsium ia ada elemen-elemen lain yang bantu penyerapan kalsium. tahu tak? tanda-tanda ibu tak cukup kalsium ialah suka sakit belakang, cramp otot terutama bahagian betis, sakit kepala, sembelit, dan lenguh-lenguh badan.
  • OMEGA GUARD - omegaguard ni ialah minyak ikan ultra pure! apa pentingnya semasa pregnant ialah DHA & EPA nya.. yang bagus untuk ibu dan anak. Bagi anak.. bantu perkembangan otak, bantu sistem pertahanan badan dan bagi ibu pulak sangat bagus bagi menjaga tekanan darah semasa pregnant!
  • ESP - ESP ialah sumber protein. haaa masa pregnant protein ni pentinva sebab setiap sel-sel badan kita, hormon, enzim mmerlukan protein ya? protein ialah binaan asas tubuh kita. selai dari tu oengambilan ESP masa preggy bagus untuk anda yg paras gula tak terkawal sebabnya ESP ni rendah indeks glisemik.
Set lengkap untuk anda dalam fasa mengandung. nak tau apa bezanya ambil supplemen atau tak kena sendiri rasa lah.. kalah tak pernah rasa tak payah buat cerita pelesu hihihi...

Jika anda ada tanda-tanda kurang zat seperti HB rendah, selalu pening-pening, pitam, stress, gula dan tekanan darah tak stabil, simpul biawak, sakit gigi, letih lesu... YES anda patut consider tambah supplemen ya?

SET BERSALIN DAN BERPANTANG SHAKLEE


Setelah ibu selamat melahirkan anak sama ada secara normal atau pembedahan, urat-urat si ibu akan menjadi longgar dan kendur.

Maka si ibu perlu diurut dan dijaga dengan rapi supaya emosi ibu tidak terganggu dan sentiasa stabil.

Untuk memastikan ibu sentiasa berada dalam keadaan yang segar, sihat dan bertenaga, semestinya ibu memerlukan zat makanan yang mencukupi untuk keperluan tubuh ibu semasa dalam pantang, dan semestinyalah Set Bersalin Shaklee menjadi pilihan ibu-ibu.

Set Bersalin Shaklee ini SELAMAT, SEMULAJADI dan BERKESAN.

Ini kerana setiap satu produk Shaklee telah dikaji manfaatnya kepada ibu dan anak. Hasil kajian mendapati Set Bersalin Shaklee ini dijamin tidak mengganggu penyusuan susu ibu.

Di samping itu juga, ia tidak menyebabkan jaundice kepada bayi yang baru lahir. Sekiranya bayi anda sedang mengidap jaundice dan G6PD, anda tetap boleh menggunakan Set Bersalin Shaklee ini.


3 Pilihan Set Bersalin Shaklee:

Set Bersalin Shaklee Asas 

Vita Lea Iron Formula
  • 120 biji Vita Lea Iron Formula sebagai multivitamin dan mineral akan memberi tenaga segera dan  membantu ibu yang menghadapi masalah tidur semasa berpantang. 
  • Vita Lea membantu dalam menangani masalah kurang selera, tekanan darah rendah, depresi, kebas-kebas, letih & lesu, masalah enemia dengan pembentukan darah merah dan juga gula rendah.
Sustained Release Vita-C Plus
  • 180 biji Sustained Release Vita C Plus pula sebagai antioksidan, mengurangkan stres, membaik pulih luka, mengukuhkan sistem imunisasi dan dapat mempertingkatkan peredaran kulit kepala disebabkan rambut gugur.
B-Complex With Folic Acid
  • 120 biji B-Complex With Folic Acid adalah anti stres, penenang, membantu tambah selera, menghasilkan tenaga dan juga penting untuk replikasi sel darah merah sekiranya ibu letih dan lesu kerana mempunyai 8 vitamin penting iaitu B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folic dan biotin.
Zinc Complex
  • 120 biji Zinc Complex ialah penyembuh luka, dapat meningkatkan deria rasa makanan dan bau, serta dapat mengurangkan rambut gugur yang kebiasaanya dialami oleh ibu berpantang dan ibu yang menyusukan anak.

2) Set Bersalin Shaklee Extra (Bersalin + Menyusu)

Set ini adalah gabungan Set Bersalin Shaklee Asas dengan tambahan ESP dan Ostematrix.

- Vita Lea Iron Formula
- Sustained Release Vita-C Plus
- B-Complex With Folic Acid
- Zinc Complex
- ESP

  • 850 gram ESP ialah sumber protein yang mempunyai 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan manusia.
-Ostematrix
  • 120 biji Ostematrix ialah sumber kalsium yang yang penting untuk si ibu dalam penyusuan, melegakan sakit belakang, kebas-kebas dan baik untuk tulang.
3. Set Bersalin Shaklee Premium (Set Bersalin + Langsing)

Set ini adalah gabungan Set Bersalin Shaklee Extra dengan tambahan Alfalfa Complex, Lecithin dan juga Omega Guard untuk ibu kekal langsing selepas bersalin. 

Gabungan Lecithin dan Omega Guard dalam set ini sangat mengujakan kerana Lecithin bertindak memecah dan menguraikan lemak manakala Omega Guard pula bertindak membakar lemak.
  
- Vita Lea Iron Formula
- Sustained Release Vita-C Plus
- B-Complex With Folic Acid
- Zinc Complex
- ESP
- Ostematrix

- Alfalfa Complex
  • 330 biji / 700 biji Alfalfa Complex bertindak sebagai detox, milk booster, dan ia dapat membantu menangani sakit-sakit tubuh dengan mengurangkan keasidan dalam tubuh. 
  • Alfalfa juga membantu menangani masalah sembelit yang sering terjadi semasa tempoh berpantang. Ibu disyorkan mengambil Alfalfa hanya sekiranya bayi telah bebas dari jaundice.
- Lecithin
  • 120 biji Lecithin dapat membantu memecahkan lemak dan kolestrol, mengelakkan ibu daripada terkena susu tersumbat atau bengkak susu.
- Omega Guard
  • 90 biji Omega Guard dapat membantu membakar lemak, mengempiskan perut buncit, mengelakkan perut geleber, melembabkan kulit dan bertindak lebih kuat berbanding Lecithin.
Semoga perkongsian di atas dapat memberi sedikit sebanyak manfaat kepada ibu-ibu yang bakal menimang cahaya mata.

KENALI TALASEMIA DAN SUPPLEMEN YANG SESUAI

Talasemia (bahasa Inggeris: Thalassaemia) adalah penyakit kecacatan darah. Talasemia merupakan keadaan yang diwarisi, iaitu diwariskan dari keluarga kepada anak. Kecacatan gen menyebabkan hemoglobin dalam sel darah merah menjadi tidak normal. Mereka yang mempunyai penyakit Talasemia tidak dapat menghasilkan hemoglobin yang mencukupi dalam darah mereka. Hemoglobin adalah bahagian sel darah merah yang mengangkut oksigen daripada paru-paru keseluruh tubuh. Semua tisu tubuh manusia memerlukan oksigen. Akibat kekurangan sel darah merah yang normal akan menyebabkan pesakit kelihatan pucat kerana paras hemoglobin (Hb) yang rendah (anemia). 
Bagaimana Talasemia Diturunkan
Sel darah merah bertugas membekalkan oksigen kepada tisu dalam badan manusia. Kekurangan sel darah merah bagi membekalkan oksigen akan mengakibatkan pesakit talasemia berasa lesu, tidak bermaya, dan mungkin sesak nafas sekiranya paras hemoglobin semakin menurun.

Mereka yang mengidap Thalassaemia tidak mampu membekalkan seluruh sel tubuh mereka dengan bekalan oksigen yang mencukupi akibat kekurangan hemoglobin dalam sel darah merah. Tisu yang ketiadaan oksigen gagal berfungsi dengan baik. Dengan itu tubuh mereka menjadi lemah, gagal berkembang dengan baik, dan mereka boleh menjadi sakit teruk.

Pesakit Talasemia biasanya mempunyai paras hemoglobin yang rendah iaitu kurang daripada 10g/dl.

Terdapat dua jenis Talasemia


  • Talasemia minor : Merujuk kepada mereka yang mempunyai kecacatan gen talasemia tetapi tidak menunjukkan tanda-tanda talasemia atau pembawa.
  • Talasemia major : Merujuk kepada mereka yang mempunyai baka talasemia sepenuhnya dan menunjukkan tanda-tanda talasemia.
Tanda dan gejala penyakit Talasemia


  • Biasanya anak-anak pembawa Talasemia kelihatan normal sewaktu dilahirkan. Bagaimanapun, mereka akan mulai mengalami masalah anemia yang serius apabila mencapai usia di antara 13 hingga 18 bulan.
  • Tubuh pucat,lemah, dan gelisah.
  • Anemia yang serius boleh menyebabkan kesukaran bernafas.
  • Jaundis
  • Tumbesaran terbantut
  • Perut buncit disebabkan pembengkakan hati dan limpa.
  • Perubahan pembentukan tulang muka, pipi, dahi dan rahang yang tidak normal(tanda lewat).
Rawatan penyakit Talasemia

  • Pesakit perlu menjalani transfusi darah berterusan setiap bulan.
  • Transfusi darah berterusan akan menyebabkan pengumpulan zat besi di dalam organ penting badan seperti hati, jantung, dan kelenjar endokrin yang akhirnya merosakkan fungsi organ-organ tersebut.
  • Rawatan penyingkiran zat besi berlebihan perlu dilakukan dengan suntikan ubat Desferrioxamine.
  • Pemindahan sum-sum tulang sekiranya ada penderma yang sesuai di kalangan keluarga.
Untuk pesakit talasemia supplemen yang harus diambil adalah 
  • Vitamin B complex membantu dalam meningkatkan tenaga dan diperlukan untuk membina sel darah merah. 
  • Vitamin E juga baik sebagai antioxidan yang membantu melindungi sel darah merah. 
  • Ostematrix (lengkap dgn Magnesium dan vitamin D) juga antara vitamin yang akan memberi manfaat kerana ia membantu meningkatkan tenaga.Selain dari ini, 
  • Energizing Soy Protein (ESP) juga disarankan kerana protin membantu dalam pembinaan sel-sel baru dalam tubuh badan, ini termasuklah sel-sel darah merah. ESP juga boleh meningkatkan tenaga. 

Set Shaklee Talasemia

OSTEMATRIX BUKAN SEKADAR KALSIUM

Perbezaan Kalsium Shaklee

Kalsium yang isinya paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. Formulanya unik, dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati, mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Nutrien-nutrien ini perlu di ambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral. Kajian telah membuktikan supplemen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur secara berkesan.


Jisim tulang berkembang ke tahap maksimum pada umur 28, dan mengurang selepas itu. Selepas berumur 40 tahun jisim tulang akan mula menurun lebih cepat.


Manfaat Utama Ostematrix
  • Menguatkan tulang - Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, konvulsi/kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.
  • Memperbaiki kekejangan dan kebas - pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan artritis.
  • Meringankan stress - ianya mengimbangi tekanan darah; memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Juga memperbaiki depresi,mood sing, sakit kepala dan pitam.
  • Memperbaiki masalah haid - kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu buang air kecil.
  • Pengalkalian tubuh - kalsium adalah mineral alkalin. ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesiti diwaktu umur tua. Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrient dan merangsang detoksifikasi.
  • Memperbaiki hiperaktiviti perut dan sakit gastrik.
  • Vitamin D - dinamakan sebagai vitamin D pada 1916 bila didapati ia mampu merawat penyakit rickets. Ia menigkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit pariodontal. Vegetarian, yang kurang terdedah kepada matahari sewaktu musim panasperlu mengambil suplemen vitamin D.
  • Magnesium - Ia adalah iron positif no2 penting didialam tubuh kita. Ianya menggalakkan kamposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus; menghalang endapan kalsium; melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos.
  • Zinc, boron, mangenes, kuprum - memelihara metabolism kerangka dan pertumbuhan otot serta menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan menghalang artritis.
Bagaimana memilih kalsium premium?
  • Pilih produk yang ada vitamin D dan megnesium
  • Elakkan produk yang dibuat dari tulang dan dolomite untuk mengelak keracunan plumbum.
  • Elakkan mineral chelated kerana proses tersebut boleh menyebabkan tubuh menyerap logam berat tercemar dan toksin dalam proses menyerap mineral.

KHASIAT DAN KEBAIKAN OSTEMATRIX SHAKLEE


Kalsium sinonim dengan untuk kebaikan tulang. Namun hakikatnya, kalsium berperanan jauh lebih besar dari sekadar kebaikan tulang untuk tubuh kita. Ada pelbagai manfaat yang kita tak nampak, juga kita tak sedar sebenarnya.

Manfaat Utama Ostematrix

Menguatkan Tulang
  • Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, konvulsi/kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.
Memperbaiki Kekejangan dan Kebas-kebas
  • Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis.

Ostematrix untuk wanita hamil
  • Masa hamil kita kerapkali kejang kaki kan?
Meringankan Stress
  • Ianya mengimbang tekanan darah, memeliharan denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Ia juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.
Memperbaiki Masalah Haid
  • Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium meringankan sakit semasa haid dan membantu membuang air kecil.
Pengalkalian Tubuh
  • Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesity di waktu umur tua. Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrient dan merangsang detoksifikasi.
Vitamin D
  • Dinamakan Vitamin D pada 1916 bila didapati ia mampu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. Juga bagus untuk mereka yang vegetarian, yang kurang terdedah kepada matahari, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu mengambil suplemen Vitamin D.
Magnesium
  • Magnesium merupakan antara ion positif yang penting didalam tubuh kita. Ianya menggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos.
Zinc, Boron, Manganes dan Kuprum
  • Memelihara metabolism kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan un tuk membaiki tulang rawan dan menghalang arthritis.

Ostemarix Shaklee Untuk Tulang

Bagaimana Memilih Kalsium Yang Bagus?

✔ Pilih kalsium yang turut mengandungi Vitamin D dan Magnesium

✔ Elakkan produk yang diperbuat dari tulang dan dolomite untuk mengelak keracunan plumbum

✔ Elakkan mineral chelated kerana proses tersebut boleh menyebabkan tubuh menyerap logam berat tercemar dan toksin dalam proses menyerap mineral.

Perbezaan Ostematrix Shaklee


Kalsium yang paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. Formulanya unik, dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati, mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral. Kajian telah membuktikan suplemen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur secara berkesan.


Kalsium Shaklee Untuk Tulang

MEMBANTU MENGATASI SAKIT SENDI,LUTUT DAN TULANG

Osteoarthritis lebih mudah dikenali sebagai sakit sendi. Ia merupakan sejenis penyakit sendi yang mempunyai ciri keradangan. Sendi pula ialah bahagian badan di mana dua tulang berlainan bertemu.

Ia berlaku apabila tulang rawan yang membentuk permukaan sendi menjadi haus. Ini akan menyebabkan sendi menjadi bengkak, sakit dan kebas dan menjadi punca kepada kemerosotan sendi tulang yang progresif (penyakit degeneratif sendi).

Keradangan berlaku kerana darah (tidak cukup khasiat) yang dibekalkan kurang meskipun seseorang itu sihat. Ini kerana, tubuh badan tidak boleh menghasilkan zat makanan yang mencukupi bagi menyelaras dan memastikan kadar pemulihan dan pembaharuan yang diperlukan.
Sendi yang selalunya berlaku keradangan adalah lutut. Hal ini demikian kerana, lutut adalah sendi yang menampung berat badan kita dan sentiasa digunakan sepanjang hidup kita.
Berikut adalah tanda-tanda penyakit Osteoarthritis:
  • Sakit pada sendi yang terlibat.
  • Kesukaran untuk membengkokkan atau meluruskan sendi akan berlaku.
  • Sesetengahnya akan mengalami kebengkakan.
  • Adanya pembesaran tulang sendi.
Bagaimanakah cara nak mengatasi sakit sendi ini? Senang sahaja. Amalkan tiga kaedah ini:
 
Merawat Sakit Sendi
Kaedah 1 : Mengekalkan tulang rawan yang sihat 
 
Advanced Joint Health Tablet memberikan manfaat kepad sendi dalam tiga(3) cara :
(i) menyokong keselesaan sendi
(ii) memelihara tisu penyambung yang sihat
(iii) meningkatkan kesan kusyen

Kaedah 2 : Mengurangkan inflamasi 

 
Omega Guard Shaklee adalah omega3 yang melambatkan degradasi tulang rawan. ia boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi..jadi ia boleh membantu mengurangkan gejala-gejala dalam penyakit sendi. omeg- juga bertindak sebagai pelincir. ia membantu kita untuk bergerak dengan lebih bebas.Kajian terkini menunjukkan pengambilan asid lemak omega 3 bersama glukosamina dapat meningkatkankesihatan sendi daripada mengambil glukosamina sahaja.

Kaedah 3 : Mengekalkan sel tulang yang sihat 

 
Ostematrix penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen. Magnesium pula diperlukan untuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang dengan mencegah pembentukan kalsium dalam tisu-tisu lembut dan sendi-sendi. Ramai orang mengambil terlalu banyak kalsium tetapi tidak cukup magnesium. Kajian menunjukkan pengambilan kalsium berlebihan bukan sahaja membantu menguatkan tulang temulang tatapi juga membantu mengurangkan gejala osteoarthritis.


Merawat Sakit Sendi

MASALAH BUASIR KETIKA HAMIL


Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran.
Panduan penting untuk ibu-ibu hamil yang pernah melalui situasi ini tahu betapa peritnya jika buasir muncul ketika hamil, malah jika tidak dirawat akan menjadi berlarutan selepas proses kelahiran yang memerlukan kita untuk meneran. Ada kes yang buasirnya terkeluar dan berdarah semasa berpantang, sakit di bahagian jahitan lagi, pedih di bahagian buasir lagi, memang seriau..

Rupanya semasa kita hamil pun peratus untuk menghidap buasir adalah tinggi. Ketika hamil iaitu ketika tempoh kehamilan memasuki trimester ke-3, berat badan ibu hamil akan meningkat seiring dengan pembesaran bayi dalam kandungan. Peningkatan berat badan ini akan menyebabkan tekanan kepada bahagian dalaman rektum bertambah besar seterusnya menyebabkan pembengkakan saluran darah pada rektum. Kesan ini akan membawa kepada buasir.

Selain daripada itu, buasir juga disebabkan daripada sembelit. Najis yang keras akan menyebabkan rektum bekerja keras ketika proses mengeluarkannya. Kerja keras ini membawa kepada pembengkakan pada hujung rektum @ hujung dubur.

Antara Faktor dan Punca yang menyebabkan terjadinya buasir adalah;

  • Keturunan
  • Tabiat pemakanan yang kurang elok.
  • Kurang minum air.
  • Mengabaikan pengambilan zat tambahan atau supplemen.
  • Kurang bersenam.
  • Sembelit atau cirit birit.
  • Mengangkat benda berat.
  • Sentiasa duduk
  • Meneran (ketika najis keras atau sembelit)
  • Cirit-birit
  • Duduk atau mencangkung di dalam tandas terlalu lama
  • Batuk yang teruk
  • Hamil
  • Bersalin
Bagaimana untuk atasi buasir ketika hamil?
 
Cara yang mudah dan berkesan adalah dengan membuat mandian sitz (sitz bath). Cara melakukan mandian sitz mudah sahaja.
  • Pertama sekali anda kena masukkan air suam kedalam baldi. Kemudian boleh tambahkan sedikit garam kedalam air suam berkenaan sebagai fungsi antibakteria.

  • Selepas itu anda perlu letakkn baldi kecil itu didalm mangkuk tandas supaya anda boleh duduk diatasnya dengan mendedahkan dubur anda kepada wap air suam yang keluar dari air suam berkenaan.
  • Biarkan bahagian dubur anda terdedah pada wap air suam berkenaan selama 10 minit hingga 15minit.
Selain daripada mandian sitz, untuk mengelakkan buasir anda juga boleh melakukan tips dibawah ini:
  • Makan makanan yang tinggi fiber (serat) seperti roti gandum penuh, beras perang, buah-buahan dan sayuran.

  • Elakkan makanan yang pedas dan berempah.
  • Minum air sebanyak mungkin sekurang2nya 8 gelas sehari.
  • Jangan lengahkan masa untuk ke toilet. Seeloknya jadikan rutin diwaktu pagi.
  • Ambil supplemen utk melegakan sembelit dan melegakan bengkak dan luka buasir.
Ubah gaya hidup kita & cegah simptoms dengan vitamin Shaklee
OSTEMATRIX : bantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur.
 
OMEGA GUARD : Baik untuk sendi dan otot. Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Jadi, omega membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut.
 
ZINC COMPLEX : Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti sakit ketika proses mengeluarkan najis atau najis keluar bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit. Zinc complex berupaya menyembuhkan luka di bahagian dalam dubur dengan lebih cepat. 

SET MIGRAIN SHAKLEE

APAKAH MIGRAIN?
 
Sakit dibahagian satu sisi atau kedua-dua sisi kepala dengan rasa nyeri dan berdenyut-denyut. Kadangkala disertai dengan mual dan muntah. Pesakit kadang-kadang menjadi sensitif terhadap cahaya, bau dan suara.

APAKAH YANG MENCETUSKAN MIGRAIN? 

 
Terdapat beberapa sebab yang boleh mengakibatkan migrain antaranya ialah:
  • Tabiat pemakanan. Memakan makanan tertentu seperti MSG dan sebagainya
  • Tidur berlebihan
  • Tidak cukup tidur
  • Tidak makan
  • Tekanan/Stress
  • Perubahan Cuaca
  • Kepenatan
  • Datang haid
  • Ketidak stabilan hormon
  • Bau yang menyengat dan tidak menyenangkan
  • Sinar yang terang
SIAPA YANG BOLEH MENDAPAT MIGRAIN? 

Tahukah anda, migrain dihidapi oleh 1 daripada 4 orang wanita diseluruh dunia dan 1 daripada 10 orang lelaki di dunia. (Maknanya wanita lagi cepat stress kot? Hehehe)

Migrain paling kerap dihidapi orang dewasa (umur antara 20 sampai 50 tahun), tetapi seiring bertambahnya umur, kadar keseriusan dan kekerapan migrain akan menurun.

Migrain juga boleh dihidapi remaja. Bahkan, kanak-kanak pun dapat mengalami migrain.

BAGAIMANA ATASI MIGRAIN DENGAN SHAKLEE?

Kami menyediakan set Migrain utk mencegah dan membantu mengatasi migrain anda.
Dalam set ini terdapat 2 jenis vitamin Shaklee yang kami syorkan seperti dalam gambarajah dibawah:

Bagaimana vitamin ini membantu?

B Complex diformulakan dengan vitamin B yang sangat banyak khasiatnya. Antaranya adalah vitamin B2 iaitu Riboflavin dan vitamin B6 iaitu Pyridoxine yang dapat mengurangkan sakit yang disebabkan oleh migrain. B Complex Shaklee juga dapat membantu mengelakkan stress, depresi dan kemurangan juga mencegah dari penyakit Strok.

Ostematrix pula mengandungi kandungan kalsium dan magnesium yang tinggi. Magnesium berupaya mencegah kekejangan pembuluh darah. Kekejangan pembuluh darah merupakan salah satu punca berlakunya migrain. Magnesium juga berupaya mengurangkan sakit kepala dan frekuensi sakit kepala.

SET MENGANDUNG SHAKLEE


Secara asasnya, ada 6 supplemen utama yang dicadangkan ketika mengandung iaitu : 

VITALEA IRON FORMULA

Membekalkan keperluan asas kesemua 12 jenis vitamin dan 9 mineral yang diperlukan ibu mengandung dengan tambahan zat besi. Zat besi penting ketika mengandung kerana ia bahan penting dalam menghasilkan sel darah merah. Sel darah merah yang mencukupi adalah diperlukan untuk mengangkut oksigen kepada janin untuk proses tumbesaran

B COMPLEX

B Complex terdiri dari 8 jenis vitamin B yang diperlukan oleh ibu mengandung bagi fungsi normal sistem badan. Asid Folik adalah salah satu vitamin B yang sangat penting dalam pertumbuhan otak, saraf dan tulang belakang bayi. Kekurangan asid folik semasa mengandung boleh menyebabkan kecacatan tulang belakang pada bayi.

SUSTAINED RELEASE VITA C PLUS

Vitamin C juga memainkan peranan penting semasa mengandung. Ia membantu pembentukan kolagen bagi membina otot, tulang dan kartilaj bayi. Ia juga membantu penyerapan asid folik yang lebih baik oleh tubuh. Selain itu sebagai anti oksidan, vitamin C penting untuk ketahanan tubuh ibu mengandung yang sudah mendapat jangkitan penyakit.

OSTEMATRIX

Kalsium, Magnesium dan Vitamin D adalah bahan penting di dalam Ostematrix Shaklee. Jika ibu mengandung kurang mengambil makanan berkalsium semasa mengandung, sistem badan akan mendapatkan kalsium dari tulang ibu untuk dibekalkan kepada bayi. Kesannya, ibu akan mudah mendapat masalah tulang seperti osteoporosis, tulang rapuh dan lemah di kemudian hari. Pengambilan Magnesium semasa mengandung boleh membantu masalah sukar tidur dan kekejangan semasa mengandung. KekuranganVitamin D pula semasa mengandung pula boleh menyebabkan pelbagai komplikasi kehamilan dan kelahiran seperti preclampsia, riket dan tulang yang tidak normal pada bayi yang dilahirkan.

OMEGA GUARD

Pakar pemakanan berpendapat, pengambilan Omega 3 oleh ibu mengandung dapat membantu perkembangan otak, sistem saraf dan mata bayi di dalam kandungan. Ada kajian mendapati pengambilan DHA dan EPA boleh mengelakkan kelahiran bayi pramatang, bayi kurang berat dan merendahkan risiko pre-eklampsia. Selain itu, kekurangan omega 3 pada ibu dikatakan boleh menyebabkan ibu mudah mendapat tekanan termasuk 'meroyan' selepas bersalin. 

ENERGISING SOY PROTEIN (ESP)

ESP adalah minuman protein dari soya yang mengandungi kesemua 9 jenis asid amino yang diperlukan oleh badan. Asid amino adalah bahan penting dalam pembinaan dan pembaikan sel, diperlukan dalam tindakbalas enzim dan kimia badan serta fungsi tubuh sistem badan. Pengambilan ESP oleh ibu mengandung membantu masalah keletihan akibat morning sickness, kandungan yang semakin membesar dan ibu yang aktif. Ia membekalkan tenaga selama berjam-jam serta membantu mengurangkan masalah pedih ulu hati dan rasa lapar berlebihan semasa mengandung.
 
 
Untuk maklumat dan keterangan lanjut:

PENGEDAR SAH SHAKLEE

COD AREA MELAKA/ALOR GAJAH/KRUBONG/MITC/AYER MOLEK/TIANG DUA/JASIN/MERLIMAU

SHARIFAH JAMIL
HP : 012-6412248 
Email : healthynurjannah@gmail.com
FB Pages : Healthy Nurjannah

Setiap pembelian daripada saya, anda layak mendapat panduan pemakanan vitamin dan konsultasi daripada saya setiap masa.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk maklumat dan keterangan lanjut:

PENGEDAR SAH SHAKLEE

COD AREA MELAKA CHENG/BUKIT RAMBAI/ALOR GAJAH/KRUBONG/MITC/AYER MOLEK/TIANG DUA/JASIN/MERLIMAU

SHARIFAH JAMIL

HP : 012-6412248

Email : healthynurjannah@gmail.com

FB Pages : AJLegacy

Setiap pembelian daripada saya, anda layak mendapat panduan pemakanan vitamin dan konsultasi daripada saya setiap masa.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.