Selamat Datang Ke Healthy Nurjannah

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Healthy Nurjannah

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Healthy Nurjannah

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Healthy Nurjannah

First Class For Health And Beauty Consultant

Selamat Datang Ke Healthy Nurjannah

First Class For Health And Beauty Consultant

Showing posts with label GOUT. Show all posts
Showing posts with label GOUT. Show all posts

TESTIMONI PESAKIT GOUT SELAMA 20 TAHUN HILANG

Pakcik ini telah 20 tahun sakit gout yang mana ia membataskan pergerakan seharian dan kini menjadi semakin sihat dan tidak mengalami masalah lagi untuk melakukan aktiviti harian. Saya nak share testimoni seorang ayah yang dibekalkan anaknya supplement Shaklee Alfalfa Complex dan Omega Guard setiap bulan. Jom baca kisah beliau. 

[AYAHKU PENDERITA GOUT 20 TAHUN..…]

Kisah bermula ketika saya berumur 12 tahun.Ayah bawa saya ke Sunway Lagoon.Bukan main sukanya hati ni dapat berjimba-jimba disana bersama kakak saya.

Sedang bersukaria, tiba-tiba ayah mengerang kesakitan.katanya kakinya amat sakit.nak bangun pun tak boleh.ibu mula resah.saya apatah lagi.macam-macam yang terlintas di kepala waktu itu.

“Kenapa ayah tiba-tiba jadi begini?”
“Adakah ayah lumpuh?”

Astagfirullah…susahnya hati saya masa itu.Terbantut nak bersukaria.Hari yang gembira bertukar menjadi duka.Ayah ditolak dengan “wheel chair” ke kereta.Dan ibu terus memandu kereta menuju ke klinik berhampiran.Ayah diberi Pill Killer.

Sehingga kini umur saya 30 tahun. Ayah masih makan pill killer setiap kali gout menyerang.Dah jadi macam gula-gula.Goutnye kerap bertandang.Sekarang makin teruk.Bengkak-bengkak di tumit dan juga di tangan.Bukan bengkak biasa.Siap bernanah besar-besar pula tu.Naik seram saya tengok. Dalam hati…bilakah semua ini akan berakhir.
Saya simpati ayah jalan henjut-henjut.

Saya sedih ayah solat tidak dapat duduk dengan betul ketika tahyat awal mahupun akhir.
Saya nangis belakang pintu lihat ayah terbaring mengerang sakit atas katil ketika mana dia tak kuat untuk berjalan.

Hanya doa yang mampu saya panjatkan.Doa yang tanpa usaha. Ustaz masa sekolah cakap…Doa tanpa usaha adalah SIA-SIA.tetapi ituje yang saya mampu. Sedih.

1 hari..tergerak hati saya untuk berikan ayah OMEGA dan ALFAFA Shaklee.Saya ada terbaca yang Omega mampu mengurangkan radang sendi dan juga kesakitan.Manakala Alfafa mampu meneutralkan uric acid kepada alkali.wahh menarik!!teruja saya nak berikan kepada ayah saya.Saya beri pada ayah dan tulis besar-besar pada botol.tiba waktu makan,saya SMS ayah.

“Ayah dah makan OMEGA?”
“Dah makan ALAFA?”

Begitulah bersungguhnya saya inginkan ayah sihat.Ayah saya patuh dan konsisten menelan 2 supplemen ini. Sambil saya tak henti-henti berdoa moga inilah usaha terbaik untuk ayah saya.

Hari yang cerah.Ayah baru pulang dari cek up di hospital.Wajahnya girang dan berseri.
Dihulurkan sehelai kertas kepada saya.

“Kertas apa ni?”
Masyallah!!terkejut saya lihat bacaan uric asid ayah saya berada di paras NORMAL!!!

Ya Allah..bergenang air mata saya.

“Dah 20 tahun…ayah tak pernah pun dapat bacaan uric asid NORMAL.Doktor pun terkejut.Bagus ye Shaklee “ kata ayah

Dah setahun ayah bersama Shaklee…saya asyik intai je kakinya.tiada lagi bengkak…tiada jalan hinjut-hinjut…tiada nanah besar-besar.

Alhamdulillah…Alhamdulillah…Alhamdulillah…
Hati anak mana yang tak gembira pabila ayah tersayang kembali ceria menjalankan kehidupan…

Terima kasih Allah…..

"..Why i love this amazing company....Not a ringgit was earned without somebody first helping somebody else become healthier, giving somebody an opportunity to have better life for their family, making planet a more sustainable place.."~CEO Shaklee Corporation



Bagi kebanyakan pesakit gout yang tidak mengetahui perkara ini seperti pakcik dalam testimoni ini yang terpaksa mengharungi 20 tahun dengan gout akhirnya bebas gout setelah amalkan Omega Guard dan Alfalfa Complex. Guna dua produk ni ibarat mengatasi masalah gout dari akar umbi. Kita serang dan lawan punca asas mengapa gout itu terjadi. Jika bidang perubatan hanya berminat merawat sakit gout dengan injection, kami di Shaklee lebih berminat membina kesihatan mampan untuk pesakit gout.

GOUT ANTARA PENYAKIT YANG MENAKUTKAN



Gout adalah satu penyakit sendi yang terjadi disebabkan oleh asid urik berlebihan di dalam badan. Asid urik terbentuk secara semulajadi dalam darah sebagai hasil pecaan produksi pelbagai bahan kimia.

Jika buah pinggang tidak dapat membuang asid urik atau ia berada terlalu banyak dalam badan, ia akan membentuk satu "KRISTAL ASID URIK" dalam tisu badan terutamanya pada bahagian-bahagian sendi.

Apabila kristal terbentuk dalam sendi, ia menyebabkan serangan radang sendi (artritis). Dalam erti kata yang mudah gout terjadi apabila tubuh kita gagal menyingkirkan bahan kumuh ini melalui air kencing, dan apabila ia berlebihan dan tidak dapat dibuang, ia terkumpul di dalam sendi dan boleh mengakibatkan pembengkakan.


 
Terkenal sebagai penyakit yang diwarisi, gout juga boleh disebabkan oleh pengamalan gaya hidup yang tidak sihat.

Malahan ada sesetengah ubat-ubatan dan makanan mampu meransang peningkatan asid urik seperti makanan laut, kacang, roti manis, daging, dan ikan bilis.

Pengambilan ubat-ubatan moden tertentu seperti antibiotik, pelancar air kencing, dan ubat-ubatan kemoterapi bagi merawat kanser dipercayai antara faktor yang menyumbang kepada ketidakseimbangan fungsi hati dan buah pinggang. Ini juga dipercayai sebagai punca peningkatan risiko gout.

Berapa ramai agaknya penduduk dunia yang mengalami kegagalan buah pinggang dan hati tidak berfungsi, tidak tahu ia berpunca daripada pengambilan ubat-ubatan moden tertentu.

Kasihannya, apabila mereka bertanya doktor, mereka mungkin 'telan' bulat-bulat jawapan yang diberikan. Jawapan yang biasa diterima ialah ubat-ubatan bukan punca, tetapi faktor umur atau punca tidak diketahui.

Kadar pesakit gout dianggarkan satu dalam 100 orang. Meskipun lelaki seringkali dikaitkan dengan masalah ini, wanita yang telah putus haid (menopous) juga berhadapan dengan risiko penyakit ini. Pesakit gout juga berisiko untuk sakit jantung dan kejadian batu karang pada buah pinggang.


Gout dianggap penyakit kronik dan progresif. Ia bermula dengan sendi kaki (seperti ibu jari) yang menyebabkan rasa sakit, membengkak dan merah selain kaku dan panas. Jika sendi itu disentuh atau cuba untuk bergerak...ia akan menjadi bertambah sakit. Simptom gout boleh terjadi dalam masa yang pantas (sehari) dengan serangan yang pertama, kebiasaannya berlaku pada waktu malam. Bagi sesetengah orang gout hanya akan menyerang sekali sahaja tetapi pada bulan berikutnya ia akan menyerang semula beberapa bulan berikutnya.




Jika anda pernah berhadapan dengan orang yang ada masalah gout ini, setiap kali gout menyerang memang menakutkan apabila melihat keadaan mereka. Bila salah makan macam sotong, udang, kerang atau daging kambing, boleh nampak tiba-tiba benjolan sebesar bola pingpong muncul di sendi ibu jari kaki. Kalau tengok dari riak muka pun dah boleh tahu, mesti tersangatlah sakit, sebab kawasan yang terkumpul asid urik itu akan jadi bengkak dan kemerah-merahan.

Dah jadi macam ini, memang sukar nak berjalan dan terpaksa bertongkat. Semua aktiviti harian terganggu dan terpaksa bergantung kepada ubat-ubatan untuk meredakan gout yang menyerang. Ada pesakit gout yang tidak dapat menahan kesakitan, terpaksa mendapatkan suntikan khas untuk gout tetapi suntikan ini tidak elok diambil selalu.

Gout sekiranya dibiarkan tanpa dirawat besar kemungkinan akan mengakibatkan kerosakan sendi dan ketidakupayaan untuk bergerak. So kalau anda dah menderita lama penyakit gout, sudah tiba masanya mencuba Vivix.
Vivix membantu pesakit gout dengan mengembalikan fungsi hati dan buah pinggang untuk menyingkirkan asid urik. Vivix bukan sahaja bagus untuk penyakit gout, bahkan bagus untuk semua jenis penyakit.

- SEJARAH VIVIX 
- KANDUNGAN VIVIX
- KEISTIMEWAAN DAN PERBEZAAN VIVIX 
- UJIAN TERHADAP VIVIX 

TESTIMONI VIVIX PESAKIT BUAH PINGGANG

Pengambilan suntikan dan pain-killer yang kerap untuk mengurangkan rasa sakit sesuatu penyakit bukanla satu jalan penyelesaian kepada masalah kesihatan kita. Tapi sebaliknyayang berlaku untuk satu jangkamasa yang panjang boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang. Ikuti sedikit pengalaman yang telah dikongsikan oleh sahabat kita Hawatif.

KISAH KEJAYAAN – VIVIX


"Satu hari saya tergerak hati untuk singgah dan ziarah seorang makcik yang dikhabarkan sakit teruk. Kali terakhir saya jumpa semasa perkahwinan anak beliau, masa tu dia boleh berjalan dengan baik dan dikhabarkan semakin pulih dari masalah Gout.

Saya singgah dan masuk rumahnya. Kelihatan seorang perempuan terbaring mengiring, dibelakangnya ada kipas angin untuk mengeringkan luka dibelakang badan akibat baring terlalu lama. Ya Allah, teruknya makcik ni. Makcik ini adalah asnaf miskin, terlantar atas sebab menderita sakit buah pinggang kesan daripada terlalu kerap mengambil suntikan dan pain-killer untuk melegakan sakit Gout. Keadaan beliau amat lemah, hanya mampu terbaring, makan bubur dan bersuap, terpaksa didukung untuk ke tandas dan ke mana-mana sahaja. Keadaannya semakin teruk disebakan kesan dialisis yang menyebabkan badan beliau semakin lemah, kurang selera makan, mudah demam dan selsema.

Selepas itu, dalam tempoh 2-3 minggu, saya datang ziarah lagi. Tapi niat untuk hantar Nutriferon untuk anak dan cucu lelakinya yang kerap demam dan selsema. Beliau hanya mampu beli 5 paket dan saya beri beberapa paket tambahan untuk kegunaan beliau. Saya masuk ke rumah dan lihat makcik dah begitu kurus, lemah dan tidak bermaya.

Dalam perbualan kali ini, sambil menitiskan air mata. “Man, tolonglah makcik ini. Carikan ubat untuk sakit makcik ni. Makcik dah tak tahan, sakit sangat. Tolonglah Man.” Jawap saya - InsyaAllah, saya akan ikhtiarkan. Kalau ada nanti saya bagi tahu makcik. Sebelum balik, dipesannya sekali lagi. “Man, tolong makcik pasal ubat tu ya.” InsyaAllah - jawab saya.

Saya terfikir, saya nak bagi makcik sebotol VIVIX. Tapi dengan keadaan kewangan yang begitu, saya tak rasa makcik ni mampu membeli sebotol VIVIX yang berharga RM400+. Akhirnya Allah buka jalan, dan Alhamdulillah saya mampu belikan sebotol VIVIX untuk makcik ni.

Saya hantar VIVIX sebelum Ramadhan, tahun 2015. Masa ni, keadaan makcik sangat lemah. Dia didukung oleh anaknya untuk membolehkan dia bergerak dari satu tempat ke satu tempat. Hatta duduk pun dia tidak mampu. Hanya mampu terbaring. Saya beri penerangan pada anak-anaknya tentang VIVIX, ini sebagai ikhtiar. Moga ALLAH permudahkan urusan yang lain. Makan satu sudu setiap hari dan saya berpesan pada makcik, jika doktor tanya cakap makcik sekarang makan buah-buahan je. Makcik setuju dan mengangguk lemah. Saya terpaksa beredar sebab ada urusan lain.

Sejak dari itu, saya tak berkesempatan untuk menghubungi anak-anaknya untuk bertanya khabar. Sepatutnya, saya datang ziarah selepas 2 minggu tetapi, masa tidak mengizinkan. Akhirnya saya sempat datang sehari sebelum Hari Raya Aidilfitri, tahun 2015. Ada beberapa orang yang menginfakkan duit raya dan saya serahkan kepada beliau. Ketika itu saya lihat makcik sedang duduk di atas kerusi. Saya hanya serahkan duit tanpa borak panjang.

Selepas solat hari raya Aidilfitri, saya singgah untuk bertanya khabar. Alangkah terkejutnya saya bila saya lihat makcik tengah sarapan pagi dan beliau memegang pinggan dan makan sendiri. Keadaannya 100% berbeza dengan apa yang saya jumpa sebelum puasa. Beliau bercerita, dia dapat rasakan semakin sihat, bertenaga dan tidak lagi rasa sakit-sakit badan, demam, selsema serta mampu berdiri dan berjalan dengan bantuan anak-anaknya. Perbualan kami tak lama, sekadar 10 minit sahaja. Selepas itu saya pun pulang kerumah.

Atas pelbagai urusan, saya tidak dapat datang beraya bersama keluarga. Habis Syawal, saya balik ke kampung dan mak bercerita. Dia ada berjumpa makcik ni dalam satu majlis di kawasan kampung dan makcik ni cakap pada mak saya. “Alhamdulillah Hajjah. Ubat yang Aman bagi tu mujarab sangat. Sekarang dah mampu keluar rumah, jalan sana-sini dan tidak lagi menahan sakit.”

Sebelum pulang ke Seremban, kami sekeluarga singgah ke rumah makcik. Memang kehidupan makcik sekeluarga berubah setelah memakan sebotol VIVIX. Kesihatannya semakin baik, luka kesan dialisis di leher telah ditukar semula di tangan. Luka juga semakin cepat kering. Doktor bagi tahu, bacaan darah beliau dah cantik, badan bertenaga, makin sihat dan kuat.

Baru-baru ini saya berjumpa anak lelakinya dan dia bercerita yang kesihatan maknya semakin baik dan positif.

Inilah kisah VIVIX buat asnaf miskin yang menderita sakit buah pinggang. Alhamdulillah, saya bantu mana yang mampu. Kini beliau masih mengambil VIVIX dan ESP. ESP diminum setiap pagi untuk beliau lebih bertenaga dan Alhamdulillah tiada kesan sampingan kepada buah pinggang dan gout.

Asalnya makcik ini kerap mengambil suntikan dan pain-killer kerana masalah gout. Alhamdulillah, dengan asbab sebotol VIVIX, ia membantu bukan sahaja kesihatan tapi kehidupan yang lebih ceria dan bahagia. Kini, makcik mampu tersenyum gembira dan ceria menghitung hari untuk menerima menantu. InsyaAllah."
-Hawatif Ali-

OMEGA GUARD SHAKLEE-MINYAK IKAN TERBAIK DI DUNIA

Omega Guard Shaklee merupakan minyak ikan paling tulen didunia. Ini kerana setiap kapsul Omega Guard mengandungi 7 spektrum penuh asid lemak omega-3 semulajadi antaranya EPA, DHA, ALA dan banyak lagi. Satu sajian Omega Guard membekalkan 905mg asid lemak omega-3 EPA dan DHA.


Setiap kapsul Omega Guard Shaklee mengandungi hanya asid lemak omega-3

Omega Guard diekstrak daripada ikan air laut sejuk (ikan sardin, ikan bilis, ikan kembung dan ikan herring) diperairan negara Jepun. Ianya tidak diambil dari minyak hati ikan. Ketumpatan Omega Guard juga adalah 3x ganda berbanding ketumpatan minyak hati ikan.

Kaedah mengekstrak minyak ikan iaitu kaedah penyulingan tekanan tinggi, biasa digunakan oleh kebanyakan kilang masa kini. Kaedah ini boleh memusnahkan sesetengah nutrien malah tidak mampu menapis logam-logam berat yang membahayakan kesihatan.

Shaklee menggunakan kaedah ultratulen bergred farmaseutikal teknologi terkini. Omega Guard dihasilkan oleh melalui satu proses penyulingan proprietari 3 molekul untuk mengekstrak asid lemak omega-3 paling tulen dan paling semulajadi.

Kaedah ini berjaya menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin, dan PCB (polychlorinated biphenyl - sejenis bahan kimia industri yang sangat toksik)

Omega Guard mempunyai pelbagai faedah kesihatan yang akan membuatkan anda rasa sangat rugi jika tidak mengambilnya sebagai suplemen harian anda. 

TUGAS OMEGA-3 UNTUK MEMBAIKI TARAF KESIHATAN

1. Mengimbangi perubahan dalam kepekatan hormon wanita yang menyebabkan PMS.
2. Membantu meningkatkan kesuburan.
3. Pengambilan secara berterusan memyerikan kulit, kulit lebih licin dan kemerah-merahan.
4. Mencegah penyakit saluran darah dan strok
5. DHA dan EPA mampu menentang trombosis
6. Merendahkan kepekatan darah dan tekanan darah tinggi.
7. Melicinkan saluran darah dan peredaran darah lebih lancar
8. Mengekalkan tekanan darah normal
9. Mengurangkan ketegangan dileher atau sakit kepala
10. Merendahkan kolestrol
11. Menghindarkan pembekuan darah didalam badan.
12. Mengawal masalah obesiti
13. Mencegah arteriosclerosis, myocardial infacrtion
14. Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung
15. Membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin
16. DHA merupakan nutrien utama untuk otak, sistem saraf dan retina. Ianya penting dalam 3 bulan terakhir perkembangan otak janin semasa dalam kandungan.
17. DHA meningkatkan keupayaan ingatan dan pembelajaran.
18. Mencegah penyakit alzheimer.
19. Memelihara penglihatan dan pendengaran dan mencegah migrain.
20. Meningkatkan sistem imun dan menyihatkan paru-paru.
21. Membaiki alahan kulit, psorisis, demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE (lupus
erythematosus) dan penyakit buah pinggang.
22. Menentang kanser paru-paru, payudara, prostat dan kolon.
23. Meningkatkan enterogastritis, merangsang hati selepas pembedahan.
24. Membantu pankreas pesakit kanser untuk berfungsi dengan lebih efektif.
25. Memelihara fungsi-fungsi sendi (arthritis)
26. Paras asid lemak omega-3 larut dalam tisu rawan. Oleh sebab itu ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan.
27. Memelihara fungsi-fungsi sendi dan membaiki gout dengan berkesan.
28. Mencegah insomnia dan mengurangkan tekanan.
29. EPA dan DHA berupaya menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental seperti kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety), neurasthenia, insomnia, autisme, kanak-kanak
hiperaktif dan penyakit schizophernia.

KESAN KEKURANGAN ASID LEMAK OMEGA-3 PADA TUBUH BADAN

1. Selalu penat
2. Fungsi otak terjejas (penglihatan, kelakuan, mental dan pembelajaran)
3. Fungsi sistem saraf terjejas
4. Tekanan darah dan trigliserida tinggi
5. Radang tisu
6. Edema (bengkak air)
7. Rambut dan kulit kering
8. Fungsi tiroid dan kadar metabolisme rendah
9. Sistem imun lemah

Diet harian kita mengandungi jumlah omega-3 yang terlalu rendah sebaliknya jumlah omega-6 yang sangat tinggi. Omega-6 juga merupakan asid lemak perlu oleh badan tetapi jika diambil secara berlebihan ianya akan memudaratkan kesihatan.


Makanan proses seperti biskut, kentang goreng, emping kentang, makanan sejukbeku mempunyai kandungan omega-6 yang tinggi. Begitu juga makanan segera, donat, mentega kacang, margerin, telur, daging ayam, lembu dan makanan tenusu.

Sekian banyak makanan dengan omega-6 yang kita ambil menjadikan nisbah antara omega-3 dan omega-6 sangat tidak seimbang. Nisbah yang betul ialah 2 : 1 atau 4 : 1, namun nisbah omega-3 yang kita ambil berbanding omega-6 padahari ini adalah seperti berikut


Nisbah yang jauh ini boleh mendatangkan pelbagai kemudharatan kepada kesihatan dan kita berisiko mendapat penyakit-penyakit berikut :-

1. Sakit kardiovaskular
2. Diabetes melitus
3. Obesiti
4. Sindrom metabolik
5. Sakit usus
6. Sakit tua
7. Rheumatoid arthritis (sakit sendi)
8. Sakit asma
9. Kanser
10. Gangguan psikiatri
11. Penyakit autoimun

Maka sangat penting bagi mendapatkan asid lemak omega-3 dalam makanan seharian. Contoh seperti ikan tuna, brokoli, ikan salmon, kacang walnut dan sebagainya. Namun, jika berpijak dibumi nyata, sukar untuk kita mendapatkan jumlah omega-3 yang mencukupi bagi keperluan tubuh. Kerana sumber omega-3 mahal dan jarang diambil setiap hari.

Maka anda boleh mendapatkan omega-3 setiap hari dengan membeli Omega Guard Shaklee. Ianya tulen, bebas logam berat dan sangat berkesan memperbaiki taraf kesihatan kita. Pasti tidak menghampakan anda.

Omega Guard Shaklee juga boleh digabungkan dengan pelbagai produk Shaklee lain untuk menyelesaikan pelbagai masalah kesihatan.

Kombinasi hebat Omega Guard dengan produk Shaklee lain untuk pelbagai set seperti

1. Omega Guard + Mealshake + Lecithin = Set Anak Pintar
2. Omega Guard + Melashake = Kuatkan imuniti kanak-kanak, Kurangkan Alahan Kulit, Pulihkan Asma
3. Omega Guard + GLA + Vita-Lea = Set Kesuburan Wanita
4. Omega Guard + Lecithin + Alfafa = Set Kurus Asas
5. Omega Guard + AJHT + Ostematrix = Set Sendi Sihat
6. Omega Guard + AJHT + Vivix + Performance + Alfafa = Set Gout
7. Omega Guard + Vivix + Lecithin + Alfafa = Set Bebas Diabetes
8. Omega Guard + Vivix + Coq Health = Pelbagai sakit kronik

Berita baik untuk yang sedang membaca, bulan ini merupakan bulan promosi Omega Guard Shaklee beli 6 free 1, Sekiranya anda membeli Omega Guard sebanyak 6 botol anda layak mendapat
  • keahlian percuma seumur hidup
  • rebate tunai pada Disember 2014
  • percuma sebotol Omega Guard yang bernilai RM136
  • penjimatan total sebanyak RM201 

Untuk maklumat dan keterangan lanjut:


PENGEDAR SAH SHAKLEE

 COD AREA MELAKA/KRUBONG/MITC/AYER MOLEK/TIANG DUA/JASIN/MERLIMAU


SHARIFAH JAMIL

HP : 012-6412248 

Email : healthynurjannah@gmail.com

FB Pages : Healthy Nurjannah


Setiap pembelian daripada saya, anda layak mendapat panduan pemakanan vitamin dan konsultasi daripada saya setiap masa.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.
 

MERAWAT GOUT DENGAN SHAKLEE

GOUT adalah salah satu bentuk penyakit artritis,yang boleh diubati di mana keadaannya menyebabkan keradangan pada sendi. Ianya berpunca dari kandungan asid urik dalam darah yang tinggi. Kaum lelaki mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidapi gout. Faktor gemuk dan kekeluargaan turut memainkan peranan. Gout akan menyebabkan sakit sendi terutamanya di sendi ibu jari kaki yang bengkak dan merah. Ia seterusnya boleh menyerang sendi-sendi lain di samping boleh menyebabkan erosi pada sendi dan tumbuhnya gout tophus (bengkak pada sendi seluruh badan yang tidak sakit tapi berkekalan). Kejadian batu karang pada buah pinggang juga sering berlaku pada penghidap gout. Risiko sakit jantung turut bertambah bagi mereka yang mengidapi gout. 




Apa yang menyebabkan Gout? 

Punca gout adalah disebabkan kandungan asid urik yang berlebihan dalam badan. Keandaan ini boleh disebabkan oleh: 

~ Peningkatan pengeluaran asid urik oleh badan.
~ Penyingkiran asid urik yang berlebihan oleh buah pinggang.
~ Peningkatan pengambilan makanan yang mengandungi purin yang dimetabolismakan kepada asid urik di dalam badan. 

Daging tertentu, makanan laut, kacang kering, dan kacang adalah sangat tinggi kandungan purines. Alkohol juga boleh meningkatkan tahap asid urik dan mendakan serangan gout. 



Faktor-faktor berikut juga boleh menyebabkan gout: 

1. Diet dan berat badan juga salah satu punca keadaan asid urik gout seperti kegemukan, satu diet protein tinggi, alkohol atau rendah kalori dalam diet. 

2. Ubat juga mendatangkan asid urik gout. Ia boleh meningkatkan asid urik dalam darah. Anda perlu berhati-hati apabila menggunakan ubat seperti aspirin, diuretics. 

3. Orang yang pernah mengalami penyakit ginjal, tekanan darah, kecederaan dan pembedahan berkemungkinan besar boleh mendapat gout. 

Makanan yang patut di elakkan (TOTALLY FORBIDDEN) ialah:- 

~ Makanan laut seperti ikan, kerang, sardin dan ikan bilis.
~ Sayur-sayuran seperti asparagus, bunga kobis dan bayam.
~ Organ dalaman haiwan seperti paru, hati dan jantung.
~ Daging merah.
~ Cendawan.
~ Yis (roti putih, roti manis). 

Apakah vitamin untuk merawat Gout? 

Keberkesanan dalam merawat gout melibatkan beberapa faktor yang berbeza di samping mengurangkan keradangan sendi dan paras asid urik. Usaha untuk merawat gout juga bermakna anda berusaha untuk menggalakkan fungsi buah pinggang, fungsi sistem imun, serta mengurangkan pengekalan air.

Supplement yang dicadangkan untuk pesakit gout adalah ALFALFA, OMEGA & PERFORMACE DRINK




1. Alfalfa - untuk menyingkirkan toksin secara lembut dari badan dan menurukan bacaan asid uric.Namun pengambilan alfalfa memerlukan pesakit mengambil air yang banyak.

2. Performance drink - memastikan tubuh pesakit sendiri mempunyai kandungan air dan gula yang cukup agar tidak dehydrate.

3. Omega Guard - Ini sangat penting bagi pesakit yang mengalami gout yang sangat teruk. Omega penting untuk mengelakkan inflamation pada sendi2 pesakit. Ianya sebagai langkah berjaga2 sebelum bengkak itu menjadi lebih teruk.

Untuk maklumat dan keterangan lanjut:

PENGEDAR SAH SHAKLEE

COD AREA MELAKA CHENG/BUKIT RAMBAI/ALOR GAJAH/KRUBONG/MITC/AYER MOLEK/TIANG DUA/JASIN/MERLIMAU

SHARIFAH JAMIL

HP : 012-6412248

Email : healthynurjannah@gmail.com

FB Pages : AJLegacy

Setiap pembelian daripada saya, anda layak mendapat panduan pemakanan vitamin dan konsultasi daripada saya setiap masa.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.