KENALI MASALAH KEROSAKAN BUAH PINGGANG DAN CARA RAWATANNYA



Kerosakan buah pinggang adalah istilah umum yang digunakan untuk menggambarkan apa-apa kemerosotan dalam fungsi buah pinggang. Ia boleh disebabkan oleh pelbagai keadaan atau kecederaan, termasuk kencing manis, jangkitan, tekanan darah tinggi, tekanan darah rendah, batu karang, komplikasi transfusi dan penyakit autoimun. Walaupun beberapa bentuk kerosakan buah pinggang akan kembali pulih, bentuk kerosakan yang lain hanyalah boleh diperlahankan tetapi tidak dapat disembuhkan. 

Mendiagnosis dan Memulihkan Kegagalan Buah Pinggang Akut


Kegagalan buah pinggang akut adalah keadaan yang kebiasaannya dapat dipulihkan jika dirawat dengan betul. Istilah ini meliputi apa-apa bentuk ketidakupayaan buah pinggang untuk menyingkirkan bahan buangan dari aliran darah atau membuat air kencing secara tiba-tiba. 

Gejala-gejala kegagalan buah pinggang akut termasuk:
  • pembendungan cecair dan bengkak
  • pengurangan atau pemberhentian yang lengkap dalam pengeluaran air kencing
  • tekanan darah tinggi
  • loya
  • keletihan
  • najis berdarah
  • sawan
  • pergerakan perlahan
  • perubahan dalam fungsi mental

Jika anda mengalami salah-satu daripada tanda-tanda ini, dapatkan rawatan perubatan dengan segera.

Sebelum cuba memulihkan kegagalan buah pinggang anda, doktor anda terlebih dahulu perlu mendiagnosis dan mengawal punca-punca asas. Setelah proses ini berjalan, mereka akan menilai fungsi buah pinggang anda dan berusaha untuk mengembalikan kepada julat normal.

Dalam usaha untuk melindungi buah pinggang anda daripada pembentukan bendalir dan bahan buangan di dalam darah, anda akan diletakkan pada diet yang menghadkan pengambilan cecair. Anda juga berkemungkinan perlu mengelakkan makanan yang tinggi kandungan protein, kalium dan garam, dan meningkatkan pengambilan karbohidrat. Dalam usaha untuk mengelakkan pembentukan kalium berlebihan, anda boleh diberikan natrium sulfat (polystyrene Kayexalate), glukos atau kalsium.

Dalam banyak kes, buah pinggang anda untuk sementara waktu tidak dapat menjalankan fungsi mereka tanpa bantuan langsung. Jika ini berlaku, anda perlu menjalani dialisis, atau mekanikal pembersihan toksin dalam darah anda.

Dalam prosedur dialisis yang biasa, darah secara beransur-ansur dikeluarkan dari badan anda ke dalam mesin yang direka untuk meniru fungsi buah pinggang, dan kemudian kembali ke dalam badan anda. Dengan cara ini, doktor akan memberikan masa kepada buah pinggang anda untuk sembuh dan kembali kepada fungsi normal. Walaupun kronik, atau semakin teruk, penyakit buah pinggang kadang-kadang terbentuk daripada kegagalan yang teruk, rawatan yang sewajarnya biasanya berkesan dalam memulihkan fungsi buah pinggang dalam tempoh beberapa minggu atau bulan.

Memahami dan Merawat Kegagalan Buah Pinggang Kronik


Kegagalan buah pinggang kronik dan komplikasi yang berkaitan dengannya akan menimpa kira-kira satu dalam setiap 500 orang Amerika, dan yang paling biasa akibat dari kencing manis dan tekanan darah tinggi.

Berbeza dengan kegagalan akut, dengan tanda-tanda luar yang jelas, kegagalan buah pinggang kronik biasanya terbentuk secara perlahan-lahan dari masa ke masa dan pada mulanya tidak menunjukkan sebarang gejala. Walau bagaimanapun, kerosakan dalaman secara beransur-ansur akan meningkat, dan sebahagian besar fungsi buah pinggang boleh berfungsi sebelum ianya mengalami kegagalan sepenuhnya.

Jika anda didiagnosis dengan kegagalan buah pinggang kronik, untuk memulihkan kembali fungsinya tidak mungkin. Pusat-pusat rawatan yang terdapat di sekitar anda akan berusaha untuk mengurangkan tahap kerosakan buah pinggang anda dan mencegah kerosakan buah pinggang lanjut. Di samping rawatan dialisis dan diet yang digunakan untuk kegagalan akut, anda mungkin perlu melakukan pemindahan darah atau kaedah perubatan yang lain untuk mengelakkan komplikasi dari anemia. Berjumpalah dengan doktor anda untuk mendapatkan penjelasan penuh rawatan untuk kegagalan buah pinggang kronik.

Cadangan supplement untuk masalah buah pinggang

  • Vivix berperanan mengembalikan semula fungsi buah pinggang dengan membaik pulih sel yang telah rosak. Kenali Vivix dengan lebih mendalam lagi untuk memahami keupayaannya
  • Omega Guard pula bersifat anti radang dan berkesan dalam mengurangkan radang pada penapis buah pinggang yang menjadi punca kegagalan fungsi buah pinggang.
Jika anda menjalani dialisis, anda akan nampak hasil dalam masa beberapa minggu selepas pengambilan supplement ni.


Ramai dah dapat hasil positif bila amalkan supplement. Testimoni Vivix - Pulihkan Buah Pinggang Rosak Tahap 4 Menjadi Tahap 2 Lalu Transplant Dibatalkan. Testimoni Pesakit Penapis Buah Pinggang Bocor Sembuh Tanpa Biopsi.