CARA DETOX SETIAP ORGAN PADA TUBUH KITA


Kita semua tahu bahawa cara terbaik untuk menjaga badan anda adalah melalui diet dan senaman, tetapi adakah apa-apa langkah-langkah tambahan untuk mengekalkan kesihatan anda?

Dari masa ke masa, pemakanan yang tidak sihat, tidak aktif dan tekanan boleh menyebabkan organ-organ tersumbat dan cecair dalam badan semakin banyak.

Itulah sebabnya penting untuk detoks badan kita sekurang-kurangnya sekali setahun untuk menetapkan semula sistem anda.

Berikut adalah sistem yang paling penting dan organ-organ untuk detoks dan bagaimana untuk melakukannya.

1. Hati


Hati menyahtoksin darah dan menghilangkan alkohol menghilangkan dan dadah. Ia juga menyimpan vitamin dan zat besi dan mengawal kolesterol, hormon dan tenaga .

Apabila organ itu ditenggelami oleh penggunaan berlebihan makanan berlemak dan alkohol atau penggunaan preskripsi biasa, ia tidak boleh melaksanakan tugasnya. Ini bermakna bahawa darah tidak boleh ditapis dengan cekap.

Untuk mengosongkan hati, elakkan gula yang tinggi, tinggi lemak atau makanan alkohol yang tinggi dan makan lebih banyak makanan hati yang sihat seperti halia, jintan putih, cili, limau, tomato, bawang putih, kunyit, teh hijau dan sayur-sayuran cruciferous. Anda boleh detox hati anda dalam masa 3 hari dengan diet ini.  

2. Pundi hempedu

Apabila badan anda terlalu banyak toksin, hempedu dikeluarkan pada pundi hempedu dari hati boleh menjadi terlalu pekat. Ini boleh menyebabkan organ dan akhirnya mengakibatkan batu karang dan kesakitan.

Batu karang biasanya berlaku pada pesakit dengan kolesterol tinggi, makanan yang tinggi lemak. Mereka juga boleh disebabkan oleh melangkau waktu makan, mengurangkan berat badan terlalu cepat atau tidak makan serat yang cukup.

Organ yang bertindak balas dengan baik kepada setiap hari pudina dan susu thistle pengambilan tetapi perkara yang paling penting adalah untuk kekal terhidrat, makan banyak serat larut dan mengelakkan makanan yang tinggi lemak.  

3. Darah

Darah adalah salah satu cecair yang paling penting dalam badan anda kerana ia mengangkut oksigen dan nutrien kepada tisu badan dan mengumpul sisa untuk diproses.

Faktor-faktor seperti umur dan pemakanan yang tidak sihat boleh membuat arteri kurang fleksibel dan penuh dengan plak, meletakkan tekanan pada jantung dan mengehadkan edaran darah.

Dehidrasi juga membuat darah lebih melekit dan sukar untuk bergerak di seluruh badan.

Sesetengah ubat-ubatan akan meningkatkan perubahan anda mendapat darah beku yang menyumbat arteri dan menyebabkan serangan jantung, strok dan juga kematian.

Apabila hati dan buah pinggang tidak berfungsi dengan betul, darah mula mendapat terlalu banyak toksin dan beredar mereka untuk organ-organ utama anda.

Itulah sebabnya ia adalah penting untuk makan makanan yang kaya antioksidan seperti beri biru, sayur-sayuran berdaun gelap, bit, lemon dan bawang putih.

Anda juga boleh cuba rawatan holistik seperti darah pemurni akar Burdock diuretik atau ekspektoran dan peredaran-boot semanggi merah.

4. Limfa

Limfa ialah cecair protein dan lemak yang kaya dengan yang mengalir melalui sistem limfa. Limfa membawa sel-sel darah putih yang penting melawan jangkitan .

Limfa tidak mempunyai struktur jantung seperti untuk memastikan ia bergerak begitu sebab utama ia mendapat sesak adalah tidak aktif. Ia juga boleh mengedarkan lebih perlahan jika anda makan banyak makanan yang diproses atau hanya tidak minum air yang cukup.

Yang paling mudah untuk memastikan ia bergerak adalah untuk melakukan senaman kardio dan aerobik setiap hari, dan untuk mendapatkan urutan limfa kerap atau mengamalkan memberus kering.

5. Pankreas


Pankreas adalah organ yang bertanggungjawab menghasilkan dan melepaskan insulin, hormon yang mengawal metabolisme glukosa. Dengan berbuat demikian, ia menghalang gula dalam darah anda daripada mendapat terlalu tinggi .

Apabila lemak terompah sehingga pankreas, ia tidak lagi boleh menghasilkan insulin yang cukup untuk mengawal gula darah. Ini salah satu punca utama diabetes.

Sehubungan dengan itu, kehilangan hanya gram tunggal lemak dalam pankreas anda cukup untuk menterbalikkan diabetes jenis 2.

Keradangan juga boleh menghalang keupayaan pankreas 'untuk berfungsi dengan baik, supaya membuat satu usaha untuk memasukkan lebih banyak makanan anti-radang seperti nanas, lemon dan kunyit ke dalam diet harian anda.

6. Usus


Banyak makanan akan melalui usus setiap hari, ada yang kurang sihat daripada yang lain.

Ia dipercayai bahawa beberapa makanan melekat ke usus atau sebab lendir membina-up. Kedua-duanya boleh membawa kepada keradangan dan pengumpulan toksin yang memasuki aliran darah.

Ini boleh menyebabkan tenaga yang rendah, keletihan, sakit kepala dan berat badan.

Sembelit adalah satu keadaan di mana najis disokong dalam usus, boleh menyebabkan kesan yang amat buruk kepada sistem saraf.

Ramai pengamal kesihatan alternatif mencadangkan pembersihan kolon untuk detox badan anda, walaupun proses ini boleh menyebabkan kekejangan perut, sakit perut, cirit-birit, loya dan muntah-muntah.

Sebaliknya, anda perlu minum air yang banyak dan makan banyak serat, probiotik dan magnesium untuk mengelakkan sembelit.

Ia juga merupakan idea yang baik untuk minum teh yang dibuat daripada satu sudu halia dan satu sudu teh setiap cayenne dan Adas teh setiap pagi untuk melawan keradangan, tekanan oksidatif, ulser, kembung perut dan gastritis.

7. Buah pinggang


Buah pinggang mengeluarkan bahan buangan dan membantu untuk mengimbangi mineral badan, mengawal penghidratan dan menghasilkan hormon. Suka hati, organ-organ ini menapis darah.

Buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan kalium, seperti anggur, limau manis, oren, melon, pisang, kiwi, aprikot, akar dandelion dan prun, bantuan dalam pembersihan buah pinggang.

Cranberries yang biasa digunakan dalam rawatan jangkitan saluran kencing, mengandungi nutrien yang dipanggil kuinin yang menukarkan dirinya menjadi asid hippuric. Ini akan menjelaskan pembentukan lebihan urea dan asid urik dalam buah pinggang untuk mencegah batu karang.

Seperti anda melalui proses detoksifikasi, pastikan bahawa anda juga mengambil masa untuk menyahtoksik fikiran anda. Tekanan, kebimbangan dan negatif emosi semua boleh membawa kepada ketidakseimbangan hormon, keradangan kronik dan pengeluaran radikal bebas yang berlebihan.