RISIKO MENDAPAT STROKE ATAU ANGIN AHMAR




Stroke atau Angin Ahmar adalah satu situasi di mana sel otak tidak dapat berfungsi apabila berlakunya halangan (blockage) atau penyempitan saluran darah yang mengangkut darah ke otak. 

Penyempitan salur darah ini menyebabkan darah tidak dapat membekalkan nutrisi dan oksigen yang diperlukan oleh otak untuk berfungsi dengan sempurna. Sel otak berkemungkinan rosak dan mati akibat kekurangan bekalan oksigen.

Kesan serangan stroke ini menyebabkan tubuh pesakit akan terjejas dari segi percakapan, daya ingatan, daya berfikir, deria rasa dan cara tubuh bekerja.

Apabila seseorang diserang angin ahmar, pesakit akan tidak sedarkan diri dan lemah sebahagian anggota badan. Ia berisiko menyebabkan kecacatan kekal. Statistik juga menunjukkan stroke atau angin ahmar ini antara penyebab utama yang menyebabkan kematian di Malaysia.

Apakah Faktor Risiko Yang Menyebabkan Stroke/Angin Ahmar?

Faktor risiko yang menyumbangkan kepada serangan penyakit stroke atau angin ahmar yang tak boleh diubahsuai atau dielakkan termasuklah :-
  • Faktor Usia – Semakin meningkat usia kita, risiko untuk serangan stroke atau angin ahmar semakin meningkat terutamanya apabila meningkat umur hingga 65 tahun dan ke atas.
  • Jantina Lelaki – Kajian juga menunjukkan bahawa jantina lelaki lebih berisiko tinggi untuk diserang stroke berbanding wanita.
  • Sejarah Keluarga – Sekiranya ada ahli keluarga yang pernah atau ada stroke maka risiko ahli keluarga lain juga adalah tinggi untuk diserang sama ada strok/angin ahmar kronik atau angin ahmar ringan (Minor Stroke/Transient Ischaemic Attack).
Selain dari faktor yang tak dapat dielakkan di atas, ada juga beberapa faktor risiko yang boleh diubahsuai atau dihindari supaya kita tidak terkena serangan angin ahmar ini. Antaranya termasuklah:-
  • Tekanan Darah Tinggi
  • Kencing Manis atau Diabetes
  • Paras Kolesterol Tinggi
  • Merokok
  • Berat badan Yang Berlebihan Atau Obesiti
  • Cara Hidup Tidak Aktif
  • Tekanan Atau Stress
  • Pemakanan – Kurang Serat dan Tnggi Lemak
  • Minuman keras – Minum Minuman Keras Tanpa Kawalan

Adakah Serangan Stroke Boleh Sembuh ?


Setiap serangan stroke adalah berbeza. Ada sesetengan orang yang diserang angin ahmar yang ringan dan ada yang kronik. Sesetengah yang lain pula mungkin akan menghadapi pelbagai komplikasi serius selepas serangan stroke dan akhirnya terpaksa bergantung kepada orang lain untuk aktiviti harian.

Kalau mengikut statistik memang menakutkan kerana 1 dari 8 orang yang terkena stroke dalam masa 30 hari akan maut. Sebab itu penting untuk kita mencegah dan tahu simptom-simptom serangan stroke untuk dapatkan bantuan perubatan sebelum terlambat.

Semakin cepat kita mendapatkan bantuan perubatan, semakin tinggi peluang untuk kembali sembuh secara beransur-ansur. 

Kisah Pesakit Angin Ahmar Yang Semakin Sembuh





Assalammualaikum..

Saya Hafza Aein. Ingin berkongsi cerita tentang suami saya yang mengalami stroke dan juga masalah percakapan. Stroke yang dialami boleh dikategori sebagai stroke pendarahan. Tapi setelah menggunakan produk Shaklee iaitu VIVIX, Alhamdulillah suami semakin pulih..

Tanggal 28 April 2014, suami mengalami masalah stroke dimana doktor mengesahkan pembengkakan otak kiri yang menjadi bengkak dengan cepat. Ya Allah! Hanya Allah yang tahu macam mana perasaan saya masa itu..

Doktor membuat keputusan hanya pembedahan pembukaan tempurung kepala sahaja yang dapat menyelamatkan nyawa suami. Tanpa berfikir panjang, saya bersetuju untuk suami dibedah kerana tiada pilihan lain. Kalau ada pun, besar kemungkinan boleh menjadi risiko yang paling besar.

1 MEI 2014. Jam 4 pagi suami masuk ke dewan pembedahan dan pakar memberitahu saya pembedahan ni merupakan ‘major operation’. Saya redha dengan segala kemungkinan yang berlaku.

Jam 8 pagi. Berita yang ditunggu telah tiba. Alhamdulillah. Suami selamat menjalani pembedahan dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi untuk pengawasan doktor.

4 MEI 2014. Keadaan suami masih lagi tidak sedarkan diri dan doktor telah memberitahu saya yang sel-sel otak di bahagian otak kiri telah mati dan ada 3 kemungkinan yang terjadi pada suami.

1- Tidak dapat mengingat siapa dia dan ahli keluarga.
2- Boleh mengingat tapi mudah lupa.
3- Berkemungkinan mengalami masalah pertuturan.

Saya menjadi bimbang selepas itu. Apa yang saya harapkan, selepas suami sedar dia akan ingat semua ahli keluarga sendiri dan Alhamdulilah. Allah Maha Besar. Bila dia sedar, dia masih lagi ingat akan kami sekeluarga.

Cuma yang menjadi masalah. Setiap pertuturan dia, kami tidak faham. Tapi tak apa. Saya ingat lagi dengan produk VIVIX. Saya baca setiap testimoni pasal stroke ini. Apakah kesannya, apabila dia makan dan apakah boleh pulih dengan meminumnya.

Saya cuba bagi dia setiap malam dengan 1 sudu kecil dan berdoa setiap kali semasa bagi dia minum untuk pulihkan sel-sel yang sudah mati di otak dia sebab otak kiri merupakan otak untuk bertutur dan mengira.

Alhamdulillah. Setelah hampir setahun saya berikan VIVIX, pertuturan suami semakin pulih dan doktor pun puji suami nampak semakin berseri-seri dan makin banyak bercakap. Hahaha. Suka saya mendengarnya bila doktor cakap begitu.

Terima kasih Shaklee kerana telah membantu menyembuhkan suami saya dan keluarga. Terima kasih juga kepada mak Shaklee saya yang memahami keadaan saya dan memberi cadangan untuk mengambil VIVIX bagi membantu memulihkan suami saya.

I love Shaklee.

(SEBELUM) Keadaan suami pada bulan MEI 2014
(SELEPAS) Keadaan suami selepas setahun menggunakan Vivix Shaklee.


Kuasa tindakan menyelamatkan nyawa. Adakah kita masih lagi termanggu tanpa membuat keputusan tegas untuk terus hidup demi orang tersayang?

Jangan berkira-kira lagi. Pencegahan awal menyelamatkan nyawa. Anda juga mungkin seperti Tuan diatas yang kembali sembuh selepas serangan stroke yang hampir meragut nyawa!