KENALI APA ITU BELL'S PALSY ?


APAKAH BELL'S PALSY

Bell's Palsy adalah lumpuh atau kelemahan otot pada sebelah muka. Kerosakan pada saraf muka yang mengawal otot pada sebelah muka menyebabkan sampingan yang anda muka terasa berat . Kerosakan saraf juga boleh menjejaskan deria rasa dan bagaimana anda membuat air mata dan air liur. Keadaan ini datang secara tiba-tiba, kerap kali semalaman, dan biasanya menjadi lebih baik dengan sendirinya dalam masa beberapa minggu.
Bell's Palsy bukanlah hasil daripada strok atau serangan iskemia sementara (TIA). Walaupun strok dan TIA boleh menyebabkan lumpuh muka, tidak ada kaitan antara palsi Bell dan sama ada syarat-syarat ini. Tetapi kelemahan secara tiba-tiba yang berlaku pada sebelah muka anda perlu diperiksa oleh doktor segera untuk menolak sebab-sebab ini yang lebih serius.

APAKAH PENYEBAB BELL'S PALSY

Punca sebenar Bell's Palsy tidak diketahui. Kebanyakan doktor menganggap bahawa beberapa proses menyebabkan bengkak saraf muka. Kerana saraf muka melalui kawasan yang sempit, tulang dalam tengkorak, apa-apa bengkak saraf menyebabkan ia dimampatkan terhadap permukaan keras tengkorak. Ini mengganggu fungsi saraf ini.

Para penyelidik telah lama percaya bahawa jangkitan virus mungkin terlibat dalam berlakunya bell's palsy. Para saintis telah menemui bukti menunjukkan bahawa herpes simplex 1 virus (yang sama punca sejuk kudis) mungkin bertanggungjawab untuk sebahagian besar kes cerebral Bell.

Lumpuh otot muka, punca adalah sasaran tepat dipanggil cerebral muka. Sebab-sebab yang diketahui termasuk jangkitan virus seperti kayap, penyakit Lyme, jangkitan telinga (sakit telinga dan cecair kuning keluar dari telinga) , atau pemampatan saraf muka oleh tumor benigna dipanggil neuroma akustik. Kerosakan saraf muka juga boleh disebabkan oleh penyakit saraf progresif seperti multiple sclerosis (kelemahan, kesemutan, kebas, penglihatan kabur, kekakuan otot, masalah pemikiran, dan masalah kencing)

Dalam kebanyakan kes lumpuh, saraf yang mengawal otot pada sebelah muka Bell telah rosak oleh keradangan.

APAKAH TANDA-TANDA BELL'S PALSY ?

Antara gejala bell's palsy termasuk:
  • Kelemahan secara tiba-tiba atau lumpuh pada sebelah muka anda yang menyebabkan ia terasa berat. Ini adalah gejala utama. Ia boleh membuat ia sukar bagi anda untuk menutup anda mata di sisinya wajah anda.
  • Meleleh air liur.
  • Masalah mata, seperti berair berlebihan atau mata kering.
  • Kehilangan keupayaan untuk rasa.
  • Sakit dalam atau di belakang telinga anda.
  • Kebas pada sisi yang terjejas wajah anda.
  • Kepekaan meningkat kepada bunyi.

BAGAIMANA BELL'S PALSY DIDIAGNOSIS ?

Doktor anda boleh mendiagnosis bell's palsy dengan meminta anda soalan, seperti tentang bagaimana gejala-gejala anda sebelum berlaku. Dia juga akan memberikan pemeriksaan fizikal dan neurologi untuk memeriksa saraf muka fungsi.

Jika punca gejala-gejala anda tidak jelas, anda mungkin perlu ujian lain, seperti darah ujian, sebuah MRI, atau imbasan CT.

RAWATAN BAGI PESAKIT BELL'S PALSY

Dalam banyak kes, tiada rawatan diperlukan. Cuma, tujuan rawatan adalah untuk mengurangkan gejala.

Hampir 50% pesakit boleh pulih dalam masa 2 hingga 3 minggu malah ada yang menunjukkan pemulihan dalam tempoh 10 hari tanpa sebarang rawatan khusus.

Sementara itu, 35 hingga 40% mengambil masa lebih kurang setahun untuk pulih dan hanya 5% yang tidak pulih sepenuhnya di mana wajah mereka kekal menunjukkan mengalami Bell’s Palsy.

Ubat kortikosteroid atau antiviral mungkin boleh mengurangkan bengkak dan mengurangkan tekanan pada saraf muka. Pesakit mesti mengambil drug ini pada awal waktu (seboleh-bolehnya dalam masa 24 jam apabila gejala bermula) untuk lebih berkesan. Walau bagaimanapun, tidak ada kajian yang diterbitkan yang menunjukkan ubat antiviral boleh mempercepatkan proses pemulihan daripada Bell's Palsy.

Pembedahan untuk melegakan tekanan ke atas saraf masih kontroversi dan belum menunjukkan memberi faedah kepada pesakit Bell's Palsy.

Pesakit dinasihatkan mendapatkan rawatan awal dalam masa 48 jam selepas serangan berlaku bagi memudahkan proses pemulihan.

Pesakit disarankan melindungi mata mereka daripada terdedah dengan memakai pelindung dan menitis ubat cecair bagi mengelak mata menjadi kering akibat kesukaran mengerdip mata.

Rawatan fisioterapi kadangkala diberi kepada pesakit bagi membantu menguatkan otot terjejas dan sebagai stimulasi kepada saraf yang terlibat. Jenis-jenis fisioterapi yang biasa diberi adalah urutan muka, senaman otot muka dan stimulasi elektrik. Namun berdasarkan daripada kajian, fisioterapi tidak membantu sepenuhnya.

TIPS UNTUK PESAKIT BELL'S PALSY

  • Tuam bahagian yg terlibat. Boleh gunakan batu sungai yang kecil, panaskan di atas api, kemudian tuam bahagian muka pesakit dua kali sehari.
  • Elakkan tidur di bawah kipas yang laju atau aircond yang terlalu sejuk.
  • Kurangkan minum minuman sejuk atau berais.
  • Lakukan akupuntur.
  • Amalkan senaman muka.

CUBA CARA ALTERNATIF - VIVIX

Salah satu supplement Shaklee yang terbaik di dunia ialah VIVIX. Bukan sahaja terbukti sebagai ejen anti-penuaan, ia juga menyokong kesihatan otak dan urat saraf. 

“Dan dari buah tamar (korma) dan anggur, kamu jadikan daripadanya minuman haram dan makanan serta minuman yang halal sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang- orang yang mahu menggunakan akalnya.” (Surah Al-Nahl ayat 67).

Sungguh hebat ciptaan Allah malah jus anggur merah juga mengandungi resveratrol iaitu sebatian di dalam buah anggur yang berkhasiat bagi meningkatkan kesan ubat kanser yang terdapat di dalam segelas jus anggur merah. Ia merupakan bahan antioksidan yang kuat, dihasilkan oleh tanaman seperti anggur, raspberi, cranberi, dan kacang tanah untuk melawan jangkitan bakteria dan kulat.

Antara kandungan Vivix adalah anggur muscadine iaitu anggur liar yang mempunyai 20 kromosom (anggur biasa 19 kromosom). Oleh kerana pasangan tambahan kromosom ini, ia menyediakan lebih banyak faedah kesihatan termasuk fungsi imun yang tinggi dan antioksidan terbaik.

Anggur ini mempunyai buah yang besar, sebesar bola golf, dan hidup di kawasan ekstrem, menjadikan ia mengandungi banyak polifenol dan resveratrol.

Ia juga mengandung asid ellagik, yakni sejenis polifenol yang tiada dalam anggur jenis lain. Asid ellagik mempunyai peranan dalam menghentikan bahan kimia penyebab kanser, juga anti virus dan anti bakteria.

Banyak fitonutrien (phytonutrients) hadir dalam anggur muscadine telah diiktiraf sebagai antioksidan dan agen anti-radang yang paling berkuasa terutama pada kulit dan bijinya.

Anggur muscadine adalah rendah lemak dan sodium, dan mempunyai jumlah kalium, serat dan sumber vitamin C yang sihat. Fiber dalam anggur muscadine melebihi fiber dalam oat.

Anggur muscadine mempunyai kulit yang tebal. Kulit yang tebal ini memberikan anggur muscadine ketahanan semula jadi untuk penyakit, kulat dan serangga dan di mana banyak kuasa antioksida anggur muscadine disimpan.

Anggur muscadine mempunyai kuasa antioksidan yang lebih banyak daripada anggur yang lain. Berdasarkan ukuran standard ORAC, anggur muscadine telah diukur setinggi 6,800 per 100 gram, berbanding 739 untuk anggur merah . Kulit anggur muscadine sahaja mempunyai kira-kira 6-8 kali ganda kapasiti antioksidan berbanding keseluruhan blueberry.