RESVERATROL MEMBANTU MENURUNKAN PARAS GULA DALAM DARAH

Resveratrol telah dikaji secara meluas untuk manfaat kesihatan yang berpotensi tetapi sedikit yang diketahui tentang kesan metabolik pada manusia.

Sekumpulan penyelidik dari Fakulti Perubatan, University of Pe´cs, Hungary mahu mengkaji dan menentukan sama ada polifenol resveratrol meningkatkan sensitiviti insulin pada pesakit diabetes jenis 2 dan untuk mendapat sedikit pemahaman tentang mekanisme tindakan daripada tindakbalas yang berlaku.

Peranan resveratrol dalam menurunkan paras gula dalam darah

Hasilnya membuktikan bahawa resveratrol di dalam Vivix juga mampu membantu meningkatkan sensitiviti sel terhadap insulin dengan mengurangkan kerintangan sel (insulin resistance).

Kajian yang diketuai oleh P. Brasnyo et. al yang telah diterbitkan oleh British Journal of Nutrition pada tahun 2011 menunjukkan resveratrol mampu meningkatkan nisbah phosphorylated protein kinase B:protein kinase B yang menunjukkan, sel akan menjadi lebih sensitif terhadap insulin selepas pengambilan resveratrol.


Kesan resveratrol terhadap kandungan gula dalam darah

Dengan meningkatnya sensitiviti insnsulin seterusnya membantu mengoptimumkan penggunaan gula atau glukosa di dalam darah serta memanjangkan tempoh untuk berlakunya kenaikan tahap gula yang tinggi (hiperglisemia).


Dalam kajian yang sama, resveratrol yang terkandung di dalam Vivix telah dibuktikan mampu mengurangkan kandungan o-tyrosine yang terhasil daripada proses tekanan oksidatif (oxidative stress).

Hal ini boleh berlaku hasil kemampuan resveratrol untuk fungsi berikut:
  • Mengurangkan penghasilan radikal bebas oleh tubuh
  • Meningkatkan aktiviti enzim antioksidan yang lain

Vivix kerana ia mengandungi 98% ekstrak resveratrol tulen.

Ia mengandungi kombinasi polifenol yang diambil dari Anggur Muskat yang mempunyai bilangan kromosom yang lebih.




Hanya 1 sudu teh sahaja setiap hari mengandungi 100mg resveratrol membantu menurunkan paras gula dalam darah anda. Berikut perkongsian testimoni Dr Nik Rahim yang menghadiahkan Vivix kepada Ayah beliau.


Testimoni Vivix Dr Nik Rahim