RADANG PARU-PARU (PNEUMONIA) PADA KANAK-KANAK

 
Radang Paru-Paru (Pneumonia) adalah infeksi pada salah satu atau kedua paru-paru. Biasanya radang paru-paru disebabkan oleh adanya infeksi virus ataupun bakteria. Kerana adanya infeksi, jalan udara kecil yang ada di paru-paru menjadi bengkak dan menghasilkan banyak lendir. Lendir ini menghalang ruang udara dan mengurangi jumlah oksigen yang masuk ke dalam tubuh. Radang paru-paru dapat terjadi pada hanya satu bagian dari paru-paru atau seluruh bagian dari paru-paru.

Doktor biasanya akan melakukan pemeriksaan pada anak anda dengan ujian darah untuk menentukan penyebab terjadinya radang paru-paru (apakah bakteri atau virus). Foto dengan sinar–X pada bahagian dada anak anda dapat memastikan diagnosis tersebut. Bila anak anda menghidap radang paru maka hasil foto dengan sinar-X akan menunjukkan adanya cairan (consolidation) di bahagian paru-parunya.


RADANG PARU-PARU KERANA BAKTERIA 

Bila radang paru-paru yang dideritai oleh anak anda disebabkan oleh bakteria, maka akan diberikan antibiotik untuk merawatnya. Anak-anak yang menghidap radang paru-paru kerana bakteria biasa keadaannya akan jauh lebih baik dalam waktu 24 sampai dengan 48 jam setelah pemberian antibiotik. Panasnya akan turun, mereka akan memiliki lebih banyak tenaga dan nafasnya akan lebih lega. Meskipun demikian, mereka mungkin akan tetap batuk selama beberapa hari hingga beberapa minggu. Penting untuk diingat bahawa rawatan dengan antibiotik harus dilakukan sesuai dengan dosnya. Pemberian ubat ini akan dilanjutkan selama 7 hingga 10 hari.

RADANG PARU – PARU KERANA VIRUS

Antibiotik tidak dapat menyembuhkan sakit kerana virus dan tidak akan diberikan untuk radang paru – paru yang disebabkan oleh virus. Proses penyembuhannya biasanya lebih lambat, sekitar 2 hingga 4 minggu.

TANDA KANAK-KANAK MENGALAMI RADANG PARU-PARU

  • Panas tinggi
  • Nafas cepat dan/atau susah bernafas
  • Bernafas adalah sesuatu yang sulit dan anda akan melihat tulang rusuk mereka lebih jelas dari biasanya.
  • Batuk
  • Muntah-muntah (mual)
  • Cepat lelah daripada biasanya
  • Kadang-kadang ada rasa sakit di dada, terutama ketika bernafas
  • Sakit perut