KENALI LEMAK PERUT DAN CARA MENGATASINYA

Apa tu lemak perut? 

Lemak perut, juga dikenali sebagai lemak visceral, dianggap bentuk lemak yang paling berbahaya dalam badan anda. Lemak jenis ini dikaitkan dengan berbagai-bagai masalah kesihatan antaranya rintangan insulin, sindrom metabolik, penyakit jantung dan kencing manis jenis 2, sehinggalah kepada peningkatan risiko kanser tertentu.

Anda mungkin terkejut jika mengetahui walaupun anda kurus, anda masih boleh mempunyai peratusan lemak badan yang tinggi , terutamanya di bahagian perut. Dan juga jika anda gemuk, anda perlu faham yang lemak perut adalah berbeza daripada lemak lain diserata badan anda .

Secara umum, anda perlu kurangkan lemak di seluruh badan anda, terutamanya di bahagian perut untuk mengurangkan risiko penyakit yang berkaitan obesiti dan penyakit lain.   

Membezakan lemak perut dan lemak lain

Badan anda mengandungi tiga jenis lemak:

  • Trigliserida : Lemak jenis ini beredar dalam aliran darah. Ia membentuk kira-kira 95 peratus daripada lemak dalam badan anda.
  • Lemak subkutaneus : Lemak ini adalah lapisan lemak yang terletak betul-betul di bawah permukaan kulit, iaitu antara kulit dan dinding abdomen.


  • Lemak visceral : Juga dikenali sebagai lemak perut yang berbahaya, lemak visceral adalah jenis yang terletak jauh di dalam perut anda.




Lemak visceral berada di bawah otot di dalam perut anda. Penempatan ini yang membuatkan lemak tersebut merosakkan kesihatan anda. Oleh kerana lemak ini begitu dekat dengan organ-organ dalaman anda, ia menjadi sumber tenaga terbaik mereka.

Fikirkan dengan cara ini: Jika anda perlu membeli makanan dari kedai berdekatan atau kedai yang jauh, yang mana anda akan pilih? Sudah tentu kedai berdekatan! Badan anda berfikir dengan cara yang sama. Mengapa ia perlu menarik simpanan lemak di tangan anda jika ia boleh mendapat tenaga dari abdomen bersebelahan?

Lemak visceral menyediakan aliran tenaga berterusan kepada organ-organ dalaman anda, itu di mana risiko kesihatan utama mengambil tempat.

Anda mungkin tertanya- tanya bagaimana untuk tahu bahagian mana daripada perut anda adalah lemak subkutaneus dan yang mana visceral. Lemak subkutaneus adalah lapisan paling luar lemak; ia lemak yang anda boleh picit antara jari anda. Lapisan ini duduk di atas tisu otot abdomen. Di bawah tisu otot , di mana anda tidak dapat melihat dengan mata anda atau picit dengan jari, di situ terletaknya lemak visceral. Seperti yang anda lihat dalam rajah ini, lemak visceral mengelilingi semua organ dalam rongga abdomen. 

Jika anda boleh picit sejumlah lemak subkutaneus pada kulit perut, anda berkemungkinan mempunyai sejumlah besar lemak visceral di bawah otot abdomen.

Kesan lemak perut terhadap badan

Suatu ketika dulu lemak hanya disangka sebagai bahan pasif; kita fikir ia hanya berada di situ sebagai simpanan tenaga. Tetapi , fakta sebenarnya adalah lemak lebih aktif berbanding apa yang diandaikan sebelumnya. Kajian terbaru menunjukkan sel-sel lemak , termasuk kedua-dua sel-sel lemak subkutaneus dan mendalam , adalah aktif secara metabolik, merembeskan hormon dan bahan kimia yang boleh memberi kesan terhadap setiap organ di dalam badan anda.
Jika anda mempunyai berat badan yang ideal, hormon dan bahan kimia yang dirembeskan oleh sel-sel lemak sebenarnya menyihatkan. Ia melakukan beberapa perkara yang positif seperti mengawal paras insulin, membantu mengawal selera makan dengan membuatkan anda merasa berpuas hati selepas makan, dan juga membantu membakar lemak yang tersimpan .
Masalah timbul apabila anda mempunyai sel-sel lemak yang lebih banyak dan lebih besar daripada biasa, yang mana sering berlaku pada individu yang mempunyai berat badan berlebihan. Sel-sel lemak yang lebih besar menghasilkan lebih banyak hormon dan bahan kimia melebihi keperluan badan, yang mana boleh memberi kesan terhadap kesihatan anda dari masa ke masa dan menjadikan anda berisiko menghidapi penyakit seperti kencing manis, strok , serangan jantung , dan malahan kanser.

Apa yang membuatkan sel-sel lemak visceral lebih berbahaya berbanding sel-sel lemak yang lain adalah ia menghasilkan jumlah bahan kimia berbahaya yang lebih besar, seperti hormon berlebihan dan toksin. Dan kerana lemak ini sangat dekat dengan semua organ-organ anda, terutamanya hati, ia boleh merosakkan semua sistem badan anda.

Sebagai contoh, ini adalah bagaimana lemak tersebut boleh memberi kesan kepada hati anda: Selepas darah beredar melalui lemak visceral , ia secara langsung diangkut ke hati. Bahan-bahan berbahaya yang dihasilkan oleh lemak visceral setiap masa diangkut ke hati anda sepanjang hari (tidak seperti lemak subkutaneus yang tersimpan di kaki dan tangan anda, yang membakar simpanan lemak dan melepaskan produk sampingannya hanya apabila tenaga diperlukan.

Peningkatan jumlah lemak yang diproses di dalam hati ini boleh membawa kepada pembentukan penyakit hati berlemak dan paras kolesterol LDL (kolestrol yang " buruk, " atau merosakkan) .

Bagaimana Omega Guard membantu bakar lemak perut?

Lemak Omega-3 membantu anda membakar lemak dengan membantu badan anda bertindak balas lebih baik kepada hormon yang dipanggil Leptin (Leptin adalah perkataan Yunani bagi nipis) dan ...
  •  Leptin memberitahu badan anda (otak anda) untuk menyekat selera makan anda membuat anda makan kurang supaya anda boleh mengekalkan atau mengurangkan berat badan dan ...
  •  Leptin meningkatkan metabolisme anda dengan meningkatkan pengeluaran tiroid anda (tiroid anda mengawal metabolisme anda) dan di atas semua itu ...
  •  Leptin juga menyebabkan badan anda untuk membakar lemak untuk tenaga yang begitu ...
Jika badan anda tidak bertindak balas dengan baik kepada Leptin maka sebaliknya berlaku - Anda akan lapar, dan anda akan menyimpan lebih banyak lemak jadi ... Anda boleh mengambil Omega-3 lemak untuk membantu badan anda bertindak balas lebih baik untuk Leptin jadi anda boleh meningkatkan anda metabolisme pembakaran lemak dan ... Klik di sini untuk mendapatkan lemak Omega-3 untuk menurunkan berat badan.

Omega-3 lemak terdapat dalam salmon, flaxseeds, kacang, Omega-3 tambahan dan ini lain 79 makanan sumber lemak omega-3.

 3 cara yang lebih Omega-3 lemak membantu anda menurunkan berat badan adalah:
  • Omega-3 lemak membantu anda mengawal rasa lapar anda dengan menstabilkan paras gula dalam darah dan ...
  • Satu kajian Australia menunjukkan bahawa apabila orang mengambil Omega-3 lemak semasa program senaman membakar lebih banyak lemak berbanding orang yang Hanya Dilaksanakan (tanpa mengambil Omega-3 lemak) dan orang-orang yang melaksanakan & mengambil lain-lain jenis lemak dan ...
  • Kajian yang dilakukan di Jepun & Republik Czech mencadangkan bahawa Omega-3 lemak menghalang pembentukan lemak badan hodoh dan kajian ini sama mencadangkan Omega-3 lemak menggalakkan lebih banyak pembakaran lemak.