GLA COMPLEX SHAKLEE BUKAN SEKADAR EPO

KANDUNGAN UTAMA

 

1. Minyak Bunga Borage 

Borage, saintifik dipanggil Officinalis Borago adalah tumbuhan herba yang berasal dari Syria. Minyaknya, diekstrak dari biji benih, digunakan oleh doktor naturopathic sebagai anti-radang, mengawal berat badan dan untuk kecantikan kulit.
  
Minyak Borage adalah dikenal mengandung asid gamma-linolenik (GLA, juga dikenali sebagai omega-6) yang sangat tinggi. Minyak Borage mengandung 20% GLA, yang telah terbukti memberi manfaat kepada ekzema, dermatitis, neuropati diabetes, masalah payudara, PMS, artritis reumatoid, tekanan darah tinggi, kecantikan kulit dan keradangan .

Kelebihan GLA Minyak Bunga Borega 

GLA Asid Lemak Yang Diperlukan Oleh Tubuh
  • Tubuh memerlukan asid lemak dalam pembentukkan kesihatan yang optimum. Malangnya dalam pemakanan masa kini terlalu banyak lemak-lemak yang tidak diperlukan oleh tubuh. Asid lemak seperti EPA dan DHA tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh. Untuk memenuhi keperluan tersebut, pengambilan seperti ikan yang dapat membekalkan EPA dan DHA perlu dalam diet seharian. Manakala GLA didapati dengan pengambilan suplemen. (GLA daripada Minyak Borage, 20-24%, Evening Primrose, 8-10%). 

GLA Mengurangkan Kekejangan Perut dan Sakit Payudara Sewaktu Haid
  • Kekurangan GLA merupakan faktor kepada PMS. GLA mampu mengurangkan kesakitan akibat kehadiran hormon prostaglandin sewaktu haid. Hormon prostaglandin ini berasal dari dinding rahim atau endometrium. Prostaglandin menyebabkan otot-otot rahim atau myometrium menjadi kejang yang berpanjangan dan juga menyebabkan saluran darah menjadi sempit. Kesan dari ini adalah senggugut yang bertambah teruk jika darah haid terlalu banyak, berketul-ketul dan selalu berlaku jika haid terlewat beberapa minggu. Hormon Prostaglandin terdiri daripada yang baik dan yang tidak baik, Kesakitan samada kekejangan diperut atau sakit payudara semasa haid adalah kesan ekurangan hormon prostaglandin yang baik iaitu protaglandin anti radang yang diperbuat daripada GLA.
GLA, Menopause dan Kesihatan Kulit
  • Enzim yang menukarkan makanan kepada GLA akan semakin kurang berkesan apabila wanita menghampiri menopause. GLA merupakan bahan yang berupaya mempamerkan kecantikan kulit seperti kulit kelihatan sihat, lembap dan bercahaya (glowing). Kulit akan menjadi kusam, tidak bermaya dan kering akibat ketidakupayaan tubuh menghasilkan GLA apabila menopause. Adalah penting untuk wanita menopause mengekalkan pengambilan GLA agar memiliki kulit yang cantik dan tidak kering.
GLA dan Kulit Sihat 
  • GLA adalah salah satu komponen yang membantu agar kulit kekal sihat. GLA membantu mengekalkan kelembapan pada kulit. Masalah seperti kulit kering, ekzema, kulit bemasalah, pigmentasi dapat diatasi dengan pengambilan GLA GLA turut bertindak sebagai pelembap kulit dan bahan anti penuaan. Baik untuk kecantikan, melembutkan dan mengenyalkan kulit. Digunakan secara meluas dalam kosmetik, kerana kombinasi Omega 3 dan Omega 6 asid lemak menyuburkan epidermis. Tinggi dalam asid salisilik, minyak borage yang mengandungi GLA digunakan secara meluas dalam kosmetik sebagai anti-jerawat dan anti-septik.
GLA Mencegah Barah Payudara
  • Kajian British mendapati wanita yang mengalami barah payudara diberi Tamoxifen (ubatan untuk menghalang estrogen) turut diberikan GLA, mendapati tindakbalas positif lebih cepat berbanding pengambilan Tamoxifen sahaja. Pesakit diberi 300mg GLA setiap hari dan itu merupakan antara rawatan terbaru.GLA adalah anti-oksidan yang meningkatkan sistem imun tubuh dan menghalangi pertumbuhan sel tumor dan barah.
GLA dan Kepadatan Tulang
  • Kajian turut mendapati GLA mengandungi kalsium. GLA mengalakkan penyerapan kalsium dan memperbaiki kepadatan tulang.

Merawat Kuku
  • GLA melembapkan dan menguatkan kuku, sedangkan asid salisilik mencegah infeksi. Sapukan minyak borage ke kuku anda semasa manicure atau selepas mencuci tangan anda.

Merawat Rambut
  • Memperbaiki rambut bercabang, rambut gugur dan masalah kulit kepala. Minyak Borage dapat secara sangat efektif masuk ke lapisan rambut di kepala dan melakukan perbaikan-perbaikan lapisan kulit kepala secara efektif

Menurunkan Berat Badan
  • Satu kajian pada tahun 2007 menunjukkan minyak borage dapat menjaga dan menurunkan berat badan. Saintis menyatakan, kandungan GLA yang tinggi, membantu metabolisme dan dapat menurunkan selera makan.

Merawat Artritis
  • Minyak Borage dapat mengikat molekul yang menyebabkan keradangan sendi.

Menstabilkan Hormon
  • GLA membentuk prostaglandin untuk menjaga ketersediaan hormon lelaki dan wanita, mengurangkan PMS, mood swing, water retention dan payudara bengkak.

Melambatkan Monopause
  • Mengurangi simptom menopos seperti hot flashes, insomnia, depresi, Pengunaan jangka panjang dapat memperlambat penuaan dan mengetatkan uterus.

Memperbaiki Masalah Prostat
  • GLA memperbaiki masalah prostat dan masalah pembuangan air kecil.

Mencegas Diabetes
  • Merendahkan gula dalam darah,

Merawat Autisme / Hiperaktif
  • Terbukti secara klinikal bahawa GLA dapat memperbaiki keadaan autisme anak-anak, dan hiperaktif.

2. Minyak Bunga Matahari




Kandungan Dan Khasiat Minyak Bunga Matahari :

Vitamin E
  • Biji bunga matahari memiliki kandungan vitamin E yaitu antioksidan. Vitamin E juga dapat melawan radikal bebas serta menyimpan sel-sel dari kerosakan termasuk sel otak, mencegah penyakit jantung, mencegah mereka dari oksida kolesterol. Keadaan ini menjadikan jantung sihat dan menurunkan risiko serangan jantung, stroke dan pembuluh darah tersumbat
Magnesium
  • Membantu mencegah asma, menurunkan tekanan darah tinggi, dan mencegah migrain.
Selenium
  • Selenium merupakan mineral, yang sangat membantu untuk perbaikan DNA, mengurangi perkembangan sel barah dan membantu mencegah penyakit jantung.

3. Vitamin E




Fungsi Vitamin E :

Vitamin E bersifat anti oksida yang melindungi kerosakkan tisu tubuh yang disebabkan oleh radikal bebas. Radikal bebas akan menyebabkan kemusnahan sel, tisu dan organ. Vitamin E juga bersifat anti penuaan. Tubuh juga memerlukan Vitamin E untuk memastikan sistem tubuh kuat dari serangan virus dan bakteria. Kepentingan Vitamin E yang lain termasuklah sewaktu pembentukan sel darah merah dan mengelakkan daripada berlakunya masalah saluran darah tersumbat yang akan mengakibatkan masalah jantung dan darah tinggi.

Khasiat Vitamin E :
  • Melegakan PMS (Premenstrual Syndrome)
  • Sindrom Menapause
  • Rawatan kepada pengidap salur darah (darah tinggi, sakit jantung)

 

PERBEZAAN GLA SHAKLEE DENGAN JENAMA LAIN



Kebanyakkan GLA (Gamma-linolenic Acid) tersedia dipasaran dihasilkan dari Evening Primrose Oil (EPO), manakala GLA Shaklee diestrak dari borage yang mengandungi 2 kali ganda GLA dalam EPO. Borage juga adalah 3 kali lebih dari segi biovailabiliti dan 3 kali lebih berkesan dari EPO. Shaklee mengestrak GLA dari borage yang ditanam secara organik dikawasan Saskatchewan.

Setiap kapsul mengandungi lebih 300mg GLA yang mana ianya adalah sumber terbaik Omega-6. Ianya digabungkan dengan minyak bunga matahari dan vitamin E untuk meningkatkan keberkesanan dan kestabilannya. Kesegaran dan keberkesanannya terpelihara oleh ShakleeGuard, anti oksidan semulajadi yang dipatenkan. Bioavailabilitinya dibuktikan secara klinikal dimana ia mampu menyerap dan mengadun sel dan tisu

Manfaat Utama GLA Complex

1. Herba Tradisi Yang Dipercayai
  • Borage adalah herba kegemaran orang masyarakat barat. Ianya merawat ulser, mengeluarkan virus, melegakan kelesuan, membersihkan kahak, meringankan kebas urat saraf dan meningkatkan stamina.
2. Mengawal Selia Estrogen dan Testosteron
  • GLA membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon lelaki dan wanita, memperbaiki simptom PMS seperti kesakitan, mood swing, retensi air dan sakit payudara.
3. Melambatkan Menopause
  • Memperbaiki keadaan menapause seperti hot flashes, insomnia, ketidakhadaman, depresi. Pengambilan jangka panjang akan melambatkan penuaan, mengetatkan uterus, memberi tone kepada uterus untuk kulit lebih muda.
4. Memperbaiki Prostatomegaly
  • GLA memperbaiki masalah prostat lelaki dan masalah kerap kencing
5. Menentang Kanser
  • GLA adalah anti-oksidan yang meningkatkan sistem imun tubuh, menghalang pertumbuhan sel tumor dan kanser
6. Memperbaiki Inflamasi Kulit
  • Ianya mengurangkan inflamasi kulit, ekzema, alergi, kegatalan, kulit kering, memperbaiki bintik menuaan, tinea, kurap. Ianya juga meringankan sakit dan bengkak yang terjadi dari rheumatisma, artritis.
7. Menghalang Komplikasi Diabetes
  • Merendahkan gula darah, berkesan untuk diabetes semasa hamil dan usia tua. Meringankan kebas dan kesakitan disebabkan oleh gula darah yang tinggi
8. Pelangsingan dan Menghalang Penambahan Berat Badan
  • Merendahkan kolestrol LDL, menghalang penambahan berat badan dengan berkesan, memberi tone pada kulit dan otot untuk wanita secara berperingkat untuk mencapai bentuk badan cantik, menghalang penambahan berat badan. Ambil semasa perut kosong untuk mengelakkan keasidan hiper.
9. Menghalang Tekanan Darah Tinggi
  • Menghalang pembekuan darah, merangsang peredaran darah, pengembangan salur darah, memperbaiki tekanan darah tinggi, mengelakkan masalah jantung seperti arteriosklerosis dan myocardial infarction
10. Memperbaiki Tekstur Rambut
  • Memperbaiki rambut kering dan keadaan rambut gugur
11. Hyperaktif dan Autisma
  • Dibuktikan secara klinikal bahawa GLA minyak ikan memperbaiki keadaan kanak-kanak autisme, sukar memberi tumpuan untuk belajar dan hyperaktif.

Cadangan Pengambilan

  • Untuk pemeliharaan kesihatan : 2 kali sehari, 1 kapsul (selepas makan)
  • Untuk menopause, pelangsingan, hyperaktif : 2 kali sehari, 2 kapsul setiap hari (selepas makan)

GLA Bukan Sahaja Untuk Wanita

Ramai beranggapan bahawa GLA hanyalah untuk wanita. Sebenarnya, supplemen GLA asid linoleik yang sama penting seperti asid amino, tidak boleh dihasilkan oleh tubuh manusia, ianya hanya diperolehi dari makanan. Sangat penting untuk kanak-kanak, remaja, dewasa dan juga menopause dan andropause (lelaki)